Novozymes A/S

Novozymes i top af globalt indeks for bæredygtighed

Pressemeddelelse   •   Sep 10, 2010 10:10 CEST

Med en høj score i Dow Jones Sustainability index fastholder Novozymes sin placering som leder for den bioteknologiske sektor.

I dag har investeringsgruppen Sustainable Asset Management (SAM) meddelt, at Novozymes igen har gjort sig fortjent til titlen som leder indenfor bæredygtighed i Dow Jones Sustainability Index.
Novozymes har ligget i toppen inden for den bioteknologiske sektor fra 2000 til 2007, og i 2009 genvandt Novozymes sin førerposition, og har altså formået at fastholde positionen i 2010 med en samlet score på 84% målt over 23 kriterier.

Vice President Mads Bodenhoff fra Novozymes forklarer: "Det er fantastisk, at vi holder vores position som leder af bioteksektoren. Det er vores mål at opnå en Gold Class placering fra SAM i Bæredygtighedsårbogen, og vores position som sektorleder flytter os tættere på dette mål."

Novozymes ser bæredygtighed som en meget betydelig faktor i en voksende virksomhed med produkter som enzymer og mikroorganisme - centrale byggesten for nye teknologier og produkter, der fundamentalt kan ændre hvordan vi bruger verdens ressourcer. En række analytikere og kreditvurderingsinstitutter vurderer bæredygtigheden af virksomheder, og Novozymes bruger den højt respekterede Dow Jones Sustainability Index og SAM's rating som sammenligningsgrundlag i forhold til konkurrenter.

En solid præstation
Hvert år evaluerer Dow Jones Sustainability Index de 2.500 største virksomheder verden over, på mere end 20 forskellige indikatorer, som bl.a. omfatter kriterier som corporate governance, risikostyring og krisehåndtering, standarder for leverandører og økoeffektivitet, for at give et helt billede af, hvordan en bæredygtig virksomhed opererer. De virksomheder, som er bedst forberedt til at udnytte muligheder og styre de risici der er forbundet med økonomisk, miljømæssig og social udvikling, udvælges til optagelse i indekset. Denne fremgangsmåde passer godt med Novozymes’ vision om en fremtid, hvor virksomhedens biologiske løsninger skaber den nødvendige balance mellem en bedre forretning, et renere miljø og et bedre liv.

Novozymes har scoret 100% i 3 ud af 4 kategorier inden for miljødimensionen. Inden for andre områder har Novozymes scoret 100% i Stakeholder engagement og udvikling af menneskelig kapital og 89% i Customer Relationship Management.

Dow Jones Index og SAM
Dow Jones Sustainability World Index (DJSI World) blev lanceret i 1999 og omfatter de førende virksomheder inden for bæredygtighed i hele verden. På baggrund af langsigtede økonomiske, miljømæssige og sociale kriterier udvælges de bedste 10% af verdens 2.500 største virksomheder.

SAM (Sustainable Asset Management) er en investeringsgruppe, der udelukkende beskæftiger sig med investering i bæredygtige virksomheder og udarbejdelse af sammenligningsdata til brug for kapitalforvaltere, der arbejder inden for bæredygtighed. SAM samarbejder med Dow Jones Indexes og STOXX Limited om at offentliggøre og licensere de globalt anerkendte Dow Jones Sustainability Indexes (DJSI).