TUI Danmark

Nu kan flere børn lære at svømme på ferien

Pressemeddelelse   •   Dec 21, 2015 10:05 CET

Star Tours kunder foretrækker at lære deres børn at svømme på ferien frem for i skolen. Det viser en ny undersøgelse blandt 1.466 danske rejsende. Den store efterspørgsel på svømmeundervisning er årsagen til, at rejsebureauet nu opretter flere familiehoteller med skoler, hvor børn kan få professionel svømmeundervisning.

Antallet af Star Tours svømmeskoler vokser fra 8 til 10, så det bliver nemmere for børnefamilier at få plads i løbet af sommerferien. Med de nye svømmeskoler får 960 flere børn mulighed for at få en professionel svømmelærer og undervisning i faste rammer, så der nu er i alt 4.800 pladser.

- Vores svømmeskoler har været så populære, at vi ikke altid har kunnet finde plads til alle børn. Derfor udvider vi nu konceptet, så familier på Rhodos og Cypern også får mulighed for at prøve en svømmeskole, siger Nikolai Johnsen, der er pressechef for Star Tour.

Den stigende popularitet hænger ifølge Nikolai Johnsen nært sammen med, at danske familier har en travl hverdag, hvor det er svært at finde tid svømningen. Adspurgt om den største fordel ved at lære at svømme på ferien peger de fleste danske familier netop på tiden.

- Mange børn overvinder den første frygt på ferien, fordi der er så gode rammer. Det kræver jo lidt tid og behagelige omgivelser at lære at svømme, og det får børnefamilierne på ferien, siger Nikolai Johnsen, der er pressechef for Star Tour.

Faktisk er Star Tour så sikre på, at de mindste vandhunde vil lære at svømme i løbet af 14 dages ferie, at rejsebureauet giver pengene tilbage for undervisningen, hvis ikke svømmetagene sidder fast. Svømmeundervisningen foregår på Star Tours største familiehoteller ved navn Blue Village Family Life på Kreta, Kos, Rhodos (x2), Samos, Sardinien, Cypern, Gran Canaria, Mallorca og i Tyrkiet.

Dansk Svømmeunion og TrygFonden offentliggjorde i marts måned en national undersøgelse af blandt andet danskernes svømmefærdigheder i forbindelse med det treårige projekt ”Alle skal lære at svømme”, der har et særligt fokus på skolen. Ifølge undersøgelsen lærer 24 % af børn i alderen 7-14 år at svømme på en ferie kun overgået af svømmeklubber, der tegner sig for 40 %.

5 tips til at lære børn at svømme på ferien

1. Skynd dig langsomt

Det er vigtigt, at barnet bliver fortrolig med omgivelserne i roligt tempo, men at der samtidig er fart nok til at have det sjovt.

2. Leg

Gør læringen til en leg ved at forestille jer, at barnet er en fisk eller flodhest i vandet

3. Slap af

Det kan være lidt stressende at skulle lære noget så nyt som svømning, så det er vigtigt at holde bade forventninger og temperamentet på køl.

4. Stræk ud

Altid stræk ud!

5. Syng under vandet

Før eller siden kommer barnet til at være under vand, og det kan man forberede sig på ved at lade barnet gå under vand, mens det synger eller blæser bobler. På den måde kommer vandet ikke ind i mund eller næse.

Fakta om svømmeskolen- Åben for børn fra 5 år
- Undervisningen ledes af certificerede instruktører fra Aquaworks
- Lektioner indeholder at lære at flyde på ryg, rygsvømning, brystsvømning og udspring på dybt vand
- Pris: 495 kr. pr. barn om ugen, for 5 lektioner á 45 minutter
- Hvis barnet ikke har lært at svømme i løbet af 2 uger, gives pengene retur
- Yngre børn kan få undervisning i ”plask & leg” for at gøre dem klar til rigtig svømning

Star Tour tilhører TUI Nordic, der med en markedsandel på 20 procent, er den største aktør på det nordiske rejsemarked. Gruppen blev etableret i 1961 og tilbyder charterrejser, fly og krydstogter. Nogle af de mest populære rejsemål er De Kanariske Øer, Thailand, og Tyrkiet. TUI Nordic består af rejsearrangørerne Fritidsresor, Tema, Nazar og WonderCruises, Star Tour i Danmark og Norge, Finnmatkat i Finland og flyselskabet TUIfly Nordic. Gruppen har siden 2000 været en del af verdens førende rejsekoncern TUI Group, der i øjeblikket omfatter mere end 220 brands i 180 lande, otte flyselskaber med mere end 140 fly og 4.800 rejsebureauer i 16 lande. Totalt har TUI Group mere end 30 millioner kunder om året og over 55 000 ansatte i 31 lande.