Eniro Danmark

Nu kommer de sidste trykte vejvisere fra Eniro

Pressemeddelelse   •   Jul 05, 2017 07:00 CEST

I 1770 fik forretningsmanden Hans Holck en god idé. Hovedstaden var blevet stor og uoverskuelig, så hvorfor ikke udgive et skrift, der kunne hjælpe folk med at finde rundt? Det blev til verdens første lokale vejviser, der i førsteudgaven også indeholdt mange kuriøse lokale oplysninger, eksempelvis hvor meget det kostede at blive medlem af Københavns strømpevæverlaug. Holcks udgivelse blev senere overtaget af Thorvald Krak og omdøbt til Kraks Vejviser, og igennem tiden voksede der lokale vejvisere frem i alle egne af Danmark.

247 år senere lukker et lille stykke danmarkshistorie, når Eniro i denne uge distribuerer sine sidste trykte vejvisere. De lokalbøger, som tidligere blev brugt i enhver husstand, er ganske simpelt blevet overhalet af den teknologiske udvikling, og Eniro vil nu koncentrere sig om at være den lokale guide på sine søgetjenester, der allerede bliver brugt af millioner af danskere.

”Det er selvsagt vemodigt at sige farvel til et produkt, der har været med os i 247 år og har tjent både os og det danske samfund godt. Men vi har måttet konkludere, at det ikke længere er rentabelt at udgive de trykte vejvisere, især efter de seneste års udvikling, hvor langt de fleste har fået en smartphone i lommen, som nemt og hurtigt kan bruges til at slå op på nettet i stedet. Det kan man for eksempel gøre på vores hjemmesider og apps fra Krak og De Gule Sider, som flere end 2,5 millioner danskere bruger hver måned. På den måde vil Eniro stadig være din lokale guide, som hjælper dig med inspiration og kontakt til dem eller det, du søger,” siger kommunikationschef Kristoffer Apollo fra Eniro Danmark.

De fem sidste trykte vejvisere og telefonbøger fra Eniro, som bliver distribueret i denne uge, er LemvigBogen, Mostrup Vejviser - Furesø Kommune, Mostrup Vejviser - Hillerød Kommune, Den Røde Lokalbog - Odsherred og Den Røde Lokalbog - Slagelse.

Om Eniro
Eniro er den lokale guide og den naturlige digitale markedsføringspartner for virksomheder i Norden. Med den bedste lokale viden og en engagerende digital produktportefølje giver Eniro inspiration til at opdage nærheden og bidrager til et levende lokalområde. Eniros indhold er tilgængeligt gennem internet-, mobil- og nummeroplysningstjenester. I Danmark udgiver Eniro bl.a. online- og mobilsøgetjenesterne Krak, Proff og De Gule Sider. Hver uge har Eniro-gruppens digitale tjenester 8 millioner unikke besøgende, som udfører 14 millioner søgninger. Eniro-gruppen har ca. 1.700 ansatte i Sverige, Norge, Danmark, Finland og Polen. Virksomheden er noteret på Nasdaq Stockholm [ENRO] og har hovedkvarter i Stockholm. Læs mere om Eniro på enirogroup.com.