TUI Denmark

Nu rejser alene-forældrene med alle børnene

Pressemeddelelse   •   Jan 19, 2016 09:25 CET

Lige nu er danskerne i fuld gang med at bestille sommerferien, hvor rejsebureauet Star Tour vurderer, at 45.000 alene-forældre vil tage på charterferie med deres børn. En analyse af rejsemønstrene af danske charterrejsende foretaget af Star Tour viser, at 17 % af børnefamilierne er en voksen, der rejser alene med børn. Det er en kraftig stigning i forhold til to år siden, hvor tallet lå på 13 %. Alene-forældre med 3 børn på rejsen er familiestørrelsen i kraftigst vækst.

- Hele strukturen i rejsebranchen er bygget op om, at familier rejser som to voksne og to børn. Men sådan ser virkeligheden jo ikke længere ud for mange familier, siger Nikolai Johnsen, der er pressechef i Star Tour.

Den største årsag til udviklingen er et rekordhøjt antal skilsmisser på 54 % registreret af Dannmarks Statistik, hvilket resulterer i et stigende antal enlige fædre, mødre og sammenbragte familier.

De nye familiestørrelser stiller krav til rejsebranchen om at tilpasse feriemulighederne til den nye virkelighed. For ferierejsen kan blive en unødig dyr affære for de nye familiestørrelser, der normalt skal betale fuld pris for to voksensenge på hotelværelset.

- Mange af de nye familietyper oplever det som en irritation, at de skal betale fuld pris for to voksensenge, selvom de kun har brug for én voksenseng til dem selv. Derfor har vi blandt andet oprettet særlige alene-med-barn-rabatter på 21 hoteller, hvor man ikke betaler for den tomme seng, forklarer Nikolai Johnsen.

Derudover har Nikolai Johnsen et godt tip til at spare penge ved at tænke taktisk i rejsebestillingen:

- Feriehotellet bliver næsten altid billigere for alenemoren, hvis hun slår sig sammen med en veninde eller bedstemor på rejsen. Efter ankomst kan man så altid vælge at fordele børn og voksne i værelserne, som man vil, fortæller Nikolai Johnsen.

Men det kan naturligvis være mere end en almindelig udfordring at skulle komme igennem en uges ferie med 3 børn uden at have behov for en ny ferie til at puste ud. Derfor har de større danske rejsebureauer udviklet familiehoteller med børneklubber og svømmeskoler, hvor den enlige forælder kan aflevere børnene i et par timer, mens man slapper af.

Spareråd til sommerferien for de nye familiestørrelser

- Sørg altid for at udfylde alle voksensenge ved fx at invitere en ekstra person med
- Find et hotel med børnerabat eller alene-med-barn-rabat
- Bestil familieværelse i god tid – de store værelser stiger i pris med frem mod sommerferien
- Find et familiehotel med gratis børneklub

Fakta om de nye familiestørrelser

Her er familietyperne i størst vækst:
- 1 voksen + 3 børn
- 2 voksne + 4 børn (typisk sammenbragte familier)
- 1 voksen + 2 børn

Antal alene-forældre på charterrejse i sommeren 2013: 38.000 (estimat)
Antal alene-forældre på charterrejse i sommeren 2015: 45.000 (estimat)

Det er oftest kvinder, der rejser alene med børn. 57 % er kvinder, 43 % er mænd. Det skyldes blandt andet, at børn oftere får bopæl hos moderen ved skilsmisse ifølge Socialforskningsinstituttets børneforløbsundersøgelse fra 2012

Rejsende fra Aalborg Lufthavn holder mest fast i de traditionelle familieformer på rejsen. Her udgør alene-forældrene blot 8 % af Star Tours familiegæster med børn. Det hænger formentlig sammen med et lavere antal skilsmisser i Nordjylland ifølge Danmarks Statistik. Hele 83 % af de rejsende familier fra Aalborg Lufthavn er far, mor og børn, mens det for Billund Lufthavn blot er 65 % og 72 % fra Københavns Lufthavn.

Star Tour tilhører TUI Nordic, der med en markedsandel på 20 procent, er den største aktør på det nordiske rejsemarked. Gruppen blev etableret i 1961 og tilbyder charterrejser, fly og krydstogter. Nogle af de mest populære rejsemål er De Kanariske Øer, Thailand, og Tyrkiet. TUI Nordic består af rejsearrangørerne Fritidsresor, Tema, Nazar og WonderCruises, Star Tour i Danmark og Norge, Finnmatkat i Finland og flyselskabet TUIfly Nordic. Gruppen har siden 2000 været en del af verdens førende rejsekoncern TUI Group, der i øjeblikket omfatter mere end 220 brands i 180 lande, otte flyselskaber med mere end 140 fly og 4.800 rejsebureauer i 16 lande. Totalt har TUI Group mere end 30 millioner kunder om året og over 55 000 ansatte i 31 lande.