Skyscanner

Nuit Blanche: Søvnløs i København og i resten af verden

Pressemeddelelse   •   Sep 28, 2010 09:05 CEST

Skyscanner.dk afslører de fem byer, der har den mest fantastiske kulturnat

Når det internationale kulturfænomen Nuit Blanche rammer en by, nægter den at gå til ro: Museer, gallerier og andre kulturinstitutioner holder åbent hele natten og gør kunst og kultur tilgængeligt for alle. Nuit Blanche betyder direkte oversat ”Hvid Nat” eller på mere mundret dansk: ”Søvnløs Nat”. Den første blev afholdt i Paris i 2002 og har herfra spredt sig til byer over hele verden, men selve ideen er visse steder væsentligt ældre. Flysøgesiden for billige flybilletter Skyscanner.dk afslører de fem bedste steder at opleve Nuit Blanche:

Paris, 2. Oktober
Siden 2002 har Nuit Blanche bredt sig fra den franske hovedstad til byer som Bruxelles, Rom, Bukarest, Madrid, Tokyo, Montreal og Leeds. Snupper man et fly til Paris, kan man blandt meget andet opleve to dansere, som genopfører berømte kys fra det 20. århundredes kendteste kunstværker, og en installation, hvor en sky af lyskorn reflekterer solenergien, som er blevet opsparet i løbet af dagen.

København, 15. Oktober
Kulturnatten i København er nu en officiel del af det internationale Nuit Blanche netværk, men den har været afholdt siden  1993 og er dermed den ældste udgave af fænomenet. I år er det 18. år i træk at byen holder natåbent, og tager man fly til København i weekenden op til efterårsferien, kan man for eksempel se dyrene ved nattetide i Zoologisk Have, smage de berømte rådhuspandekager eller deltage i en videokonkurrence med sin egen kulturnatfilm.

New York, 2. Oktober

I år holder New York sin første Nuit Blanche nogensinde. Der er garanti for en enestående festlig oplevelse, når kulturbegivenheden bliver skudt i gang i Brooklyn under navnet ”Bring to Light”. Lys i naturlig og kunstig form er i fokus, og både lokale og internationale kunstnere, skuespillere, musikere og gallerier giver endnu en fremragende grund til at bestille fly til New York.

Leeds, 8. Oktober
Til  ”Light Night” i Leeds kan man selv få lov til at være med – for eksempel i et fiktivt bestyrelsesmøde eller i andre interaktive spil. Mange af byens rum bliver også nytænkt på anderledes måder: Danseforestillinger opføres i byens fængselsceller, statuer rundt omkring klædes i varme striktrøjer og floden Aire iscenesættes som dødefloden Styx.

Toronto, 2. Oktober
Canadas største by var den første i Nordamerika, der kom med på dillen. I år kan man eksempelvis opleve udstillinger om mødet mellem kunst og populærmusik eller om natten som fænomen i fortid, nutid og fremtid.

Om Skyscanner.dk:

Skyscanner er en søgeside, som sammenligner flyrejser. Det betyder simpelthen, at vi søger hos hundredevis af flyselskaber og rejsebureauer for at finde de bedste priser til dig – over hele verden. Brug vores søgeredskaber til at finde de billigste dage at flyve på og de billigste destinationer at flyve til.

PR-kontakt:

Kristin Andersson