KVINFO

Ny global rapport: Danske nyhedsmedier giver et skævt billede af virkeligheden

Pressemeddelelse   •   Sep 29, 2010 11:52 CEST

PRESSEMEDDELELSEN ER KLAUSULERET TIL DEN 29. SEPTEMBER 2010

Nyhederne i de danske aviser, tv-, radio- og netmedier tegner et skævt billede af virkeligheden. Ligestillingen mellem kønnene har det på flere punkter endnu dårligere i mediebilledet end i realiteternes verden. Det viser verdens største undersøgelse af mænds og kvinders repræsentation i medierne, den globale undersøgelse Who Makes the News, som Danmark deltager i for første gang.

Undersøgelsen har analyseret nyhederne i de største, landsdækkende danske aviser, tv- og radiokanaler og mest anvendte nyhedssites en dag i november sidste år, og den viser bl.a. følgende:

• Mændene dominerer mediebilledet: 69 pct. af samtlige kilder i pressen er mænd, 31 pct. kvinder.
  • Kvinder er i undertal på alle områder: Den kønsmæssige skævhed varierer alt efter emne og område - kultur, erhverv, politik o.s.v. Men på alle områder er mænd i overtal.
  • Politik i medierne er mere domineret af mænd end Christiansborg. 28 pct. af de politiske kilder er kvinder - på trods af, at 42 pct. af regeringens ministre og 37 pct. af Folketingets medlemmer var kvinder på undersøgelsestidspunktet.
  • Mændene får ekspertrollen: 72 pct. af alle ekspert- og kommentatorkilder er mænd.
  • Nyhederne leveres af mænd: 76 pct. af alle nyheder i dansk presse skrives eller præsenteres af mænd.
  • Kvindelige journalister vælger oftere kvindelige kilder end mandlige journalister: Kvindelige journalister bruger 43 pct. kvindelige kilder. Mandlige journalister vælger 25 pct. kvindekilder.

Rapporten Who Makes the News under Global Media Monitoring Project 2010 (GMMP) er verdens største undersøgelse af ligestilling i medierne. Den blev søsat i 1995 og gennemføres hvert femte år. I år deltager 108 lande. Danmark er med for første gang.

Kontrabande og KVINFO har koordineret og gennemført den danske del af undersøgelsen med finansiel støtte fra DR, Dansk Journalistforbund, Dansk Magisterforening og Dagspressens Fond.

Alle nationale og internationale resultater for de 108 deltagerlande bliver offentliggjort samlet d. 29. september 2010 kl. 12 på http://www.whomakesthenews.org/