TUI Denmark

Ny pooltype sælger som slik hos danskerne

Pressemeddelelse   •   Aug 10, 2015 09:55 CEST

Det ser ud som en drøm og føles som om, man er millionær. Swim-up pools, der er rejsebranchens eget navn for direkte adgang til pool, er den hotteste trend inden for udvikling af moderne feriehoteller. Årsagen er ganske enkelt, at danskerne er vilde med at kunne dyppe tæerne i svalende vand lige ud for hotelværelset. Det har ifølge rejsebureauet Star Tour betydet, at antallet af hoteller med swim-up pools er steget med 50 % i løbet af de seneste 3 år.

- Swim-up pools er blevet så populære, at vi har måttet gøre det til et fast krav, når vi bestiller et nyt hotelbyggeri. I løbet af de seneste 10 år er antallet af swim-up pools eksploderet, og værelserne med direkte pooladgang ryger altid som de første, siger Nikolai Johnsen, der er pressechef for Star Tour.

Som en konsekvens af udviklingen har Star Tour solgt 12 % flere rejser med swim-up pools i løbet af de seneste 3 år.

Swim-up pools fungerer ved, at der ud for terrassen på hotelværelset bliver anlagt en pool, der strækker sig på langs med de nærmeste hotelværelser. På den måde kan kun beboerne på de omkringliggende hotelværelser benytte sig af poolen, hvilket skaber en følelse af eksklusivitet og privathed.

Og heri ligger også hemmeligheden bag, hvordan rejsebranchen har kunnet gøre det til at betale for almindelige rejsende. Det er nemlig langt billigere at anlægge privat pool langs en række hotelværelser, i stedet for at skulle bygge en række små, individuelle pools.

Selve opfindelsen af den fikse pool, tilskriver rejsebranchen et ferieland i Asien.

- Det var i Thailand, at nogle kloge folk opfandt denne nye pool-variant. Men nu er de europæiske feriemål kommet stærkt efter, og vi ser en kraftig udvikling af kreative swim-up pools på de græske ferieøer og i Tyrkiet, fortæller Nikolai Johnsen.

Selv om swim-up pools er begyndt at dukke op i løbet af de seneste 5-10 år, er oplevelsen af direkte pool-adgang dog stadig nyt og eksotisk for de danske rejsende. En undersøgelse blandt de danske charterrejsende på startour.dk viser, at kun 13 % nogensinde har prøvet en swim-up pool. Derved er der ifølge Star Tour fortsat rigt potentiale til at se flere hotelværelser med swim-up i fremtiden.

- Det her fænomen vil kun blive ved med at vokse, og i nær fremtid vil man kunne se swim-up pools på næsten alle de bedste feriehoteller, siger Nikolai Johnsen.

Star Tour tilhører TUI Nordic, der med en markedsandel på 20 procent, er den største aktør på det nordiske rejsemarked. Gruppen blev etableret i 1961 og tilbyder charterrejser, fly og krydstogter. Nogle af de mest populære rejsemål er De Kanariske Øer, Thailand, og Tyrkiet. TUI Nordic består af rejsearrangørerne Fritidsresor, Tema, Nazar og WonderCruises, Star Tour i Danmark og Norge, Finnmatkat i Finland og flyselskabet TUIfly Nordic. Gruppen har siden 2000 været en del af verdens førende rejsekoncern TUI Group, der i øjeblikket omfatter mere end 220 brands i 180 lande, otte flyselskaber med mere end 140 fly og 4.800 rejsebureauer i 16 lande. Totalt har TUI Group mere end 30 millioner kunder om året og over 55 000 ansatte i 31 lande.