Lyreco

Nye løsninger til børn med matematikbesvær

Pressemeddelelse   •   Maj 19, 2016 10:56 CEST

Forskerne har gennem flere år advaret om, at danske skoleelever er blevet dårligere til matematik. Men nu er der kommet en ny serie matematikredskaber, som gør det lettere for børnene at lære matematikkens grundbegreber - også børn med indlæringsvanskeligheder og ADHD.

De seneste år er der kommet mange rapporter om danske skoleelevers dårlige matematikkundskaber. Sidste år startede Undervisningsministeriet et forsøgsprogram for at kortlægge, hvilke undervisningsmetoder der fungerer bedst, når det gælder matematik. Samtidigt oplever flere og flere lærere, at visuelle matematikredskaber hjælper de yngre elever til at forstå matematik. Gennem udforskning, leg og selvstændig problemløsning i virkelige situationer lærer børnene at forstå matematikkens grundbegreber, samtidigt med at de lærer samarbejde og at vise initiativ.

Matematiklærer Laila Ørum Madsen fra Landsgrav Friskole i Slagelse har afprøvet matematikredskaberne fra den danske Linex Active Learning-serie og har oplevet en positiv udvikling i klasselokalet:

– Jeg inddrager altid visuelle redskaber, som Active Learning-serien består af. Både i specialundervisning og i den almindelige matematikundervisning. Jeg har oplevet, at eleverne har fået en bredere faglig forståelse, når de har siddet med matematikredskaberne i hænderne.

Skolereformen betyder nye krav

Lyreco, der er leverandør til mange danske skoler, begyndte at forhandle redskaberne, fordi de så et behov hos lærerne som grundet den nye skolereform har begrænset tid til selv at udvikle materialer, som tager hensyn til børns forskellige indlæringsbehov. Hos dem har Active Learning blevet en kærkommen hjælp i det daglige undervisningsarbejde.

- Vi mærkede, at der var efterspørgsel efter produkter, som gør det lettere at forstå matematik. Efter at vi begyndte at forhandle serien, har vi fået utroligt god respons fra lærere landet over, som har brugt redskaberne og oplevet virkeligt gode resultater, siger Sami Akray, Marketing Director i Lyreco.

Fungerer også for børn med indlæringsvanskeligheder

Active Learning-produkterne er udviklet i samarbejde med matematiklærere og retter sig primært mod børnehaveklasser, indskoling og mellemtrinnet. Men de har også vist sig at fungere fremragende for børn med indlæringsvanskeligheder - det gælder også børn med ADHD og autisme.

– Det er vigtigt at tage højde for, at børn lærer forskelligt, og derfor er det vigtigt at arbejde med matematikken på forskellige måder. I min daglige undervisning gør jeg meget ud af at inddrage matematikredskaber. Vi arbejder skiftevis med bogen og i værksteder. Her er det typisk de redskaber, som er med i Active Learning, som vi benytter os af, og især indskolingseleverne synes, at det er sjovt og spændende at arbejde med dem, siger Laila Ørum Madsen.

Lyreco i Danmark er ledende inden for i distribution af kontor- og sikkerhedsprodukter og er et datterselskab af Lyreco Group – en familieejet fransk virksomhed med datterselskaber over det meste af Europa, Canada, Asien samt Australien. Den skandinaviske del af koncernen, Lyreco Skandinavien, har sit hovedkontor i Roskilde og omfatter også Lyreco Sverige og Lyreco Norge med totalt 600 medarbejdere. Lyreco tilbyder mere end 9.700 kontor- og sikkerhedsprodukter til både små og store, private og offentlige virksomheder. Vi ønsker at gøre arbejdsdagen lettere ved at tilbyde et højt serviceniveau og et stort udvalg af kvalitetsprodukter.