Halfdan Timm ApS

​Nye regler for kurser til ledige umiddelbart en succes

Pressemeddelelse   •   Aug 24, 2015 19:44 CEST

Første januar 2015 blev reglerne for, hvornår ledige havde ret til et selvvalgt kursus ændret.

Formålet med reglerne var at sikre, at flere personer fik endnu mere ud af kursussystemet. Flere politikere mente, at reglerne var blevet for komplekse at sætte sig ind i og havde derfor sat næsen op efter en simplificering af reglerne.

Det lykkes.

Og nu mener en af kursusudbyderne på markedet, at det indledningsvis har været en succes med de nye regler.

Således fortæller en talsperson for Bigum & Co, der bl.a. tilbyder et kursus i regnskab og et frontmedarbejderkursus til ledige, at:

”Vi oplever, de ledige der kommer igennem de nu mindre nåleøje til uddannelserne også er mere engagerede i at deltage og gennemføre hele forløbet.”

Personen fortsætter:

”Som vi ser det er ændringen derfor en positiv en af slagsen. Vi får mere engagerede studerende, der gerne vil yde en indsats og som er meget interesserede i at fortsætte i ansættelse efter endt kursus”.

Dansk økonomi er lige nu inde i et stille opsving, hvor arbejdsløsheden falder samtidigt med at inflationen er lav. Det er gode vilkår for de jobsøgende, der kan se frem til flere mulige jobs at søge.

De senere år har været præget af en kløft mellem hvad de arbejdssøgende tilbyder og hvad arbejdsgiverne efterspørger. Mange virksomheder i Danmark efterspørger højtuddannet arbejdskraft, mens den arbejdsløse styrke fortrinsvis består af mindre uddannede personer. Således har det ironisk lydt, at vi i Danmark har mange ledige jobs og at virksomhederne har svært ved at finde personale – i hvert fald blandt de danske ledige.