Danisco A/S

Nyt produkt til foderblandinger forbedrer dyrs vækstevne

Pressemeddelelse   •   Jun 09, 2011 08:30 CEST

Axtra XB har den mest omfattende godkendelsesprofil blandt de xylanase og beta-glucanase enzymkombinationer, der i øjeblikket er tilgængelige i EU. Det er det første og eneste produkt, der kombinerer godkendelse til flere svine- og fjerkræsarter, herunder ænder og fjerkræsvildt, med en fleksibel dosering og god pelleteringsstabilitet. Axtra XB er tilgængeligt i flydende form eller som et tørt, fritflydende, støvsvagt granulat, der er varmebestandigt op til 90. De to produktformer er nemme at anvende og håndtere for foderproducenter og fodercentraler.

På baggrund af et femårigt udviklingsprogram og omfattende forsøg har Axtra XB vist en tilvækst i nettofoderbesparelserne på mindst 8 euro pr. ton i svinefoder og 14 euro pr. ton i fjerkræsfoder ved de nuværende råvarepriser. Xylanase- og beta-glucanase-kombinationen har som noget væsentligt vist sig at mindske variabiliteten i dyrenes vækstevne ved at være målrettet mod de opløselige og uopløselige fibre i blandet kornfoder. Det sikrer en maksimal ernæringsmæssig værdi fra en række foderingredienser såsom korn og planteproteiner.

Niels-Otto Damholt, Regional Sales Director, siger: "Lanceringen af Axtra XB er godt nyt for svine- og fjerkræsproducenter, der ønsker at reducere foderomkostningerne og samtidig fastholde en energieffektiv produktion. Det nye produkt vil være særligt velkommen i en tid med historisk høje råvarepriser og stigende forventninger om produktion af kød og æg til en rimelig pris." De nye matrixværdier for foderformuleringerne for Axtra XB sikrer den maksimale økonomiske værdi for producenterne uanset foderkompositionen.”

For yderligere information:

Rachel Crowe,