AU-HIH - Handels- og Ingeniørhøjskolen Aarhus Univeristet

Nyuddannede dimittender har job, inden de forlader AU-HIH

Pressemeddelelse   •   Feb 09, 2011 09:59 CET

Luften emmede af glæde og stolthed fredag den 4. februar 2011, da årets 78 vinterdimittender blev fejret på AU-HIH. Udover at have afsluttet deres uddannelse, kunne over halvdelen af dimittenderne samtidig glæde sig over, at de kan springe arbejdsløshedskøen over og gå direkte ud i job.

Direktør for AU-HIH Erik Ernø-Kjølhede åbnede dimissionsfesten med at ønske dimittenderne tillykke.
- Jeg ved, at det har været nogle slidsomme år, men I har foretaget en meget langtidsholdbar investering. Mange undersøgelser viser, at virksomhederne forventer at ansætte flere og flere højtuddannede i fremtiden, og hvis den udvikling fortsætter, så får vi underskud på højtuddannet arbejdskraft, sagde Erik Ernø-Kjølhede, som også pointerede, at investeringen i en uddannelse bliver afskrevet med tiden, og derfor er det en god ide at blive ved med at lære og for eksempel efteruddanne sig.

En solid grundsten at bygge videre på

- På AU-HIH, og særligt BDE-uddannelsen, lærer vi at gøre tingene på en lidt anden måde, forklarede festtaler og dimittend fra Business Development Engineer-uddannelsen (BDE) Morten Holm Mortensgaard, som noget utraditionelt havde valgt at nedfælde sine stikord på en mursten. Men rekvisitten var ikke tilfældigt valgt.

- Vi har fået et virkelig godt fundament med fra AU-HIH, og det skal vi huske at bygge videre på. Og med en baggrund i en murerfamilie ved jeg, at hvis den første sten ligger lige, så er det nemmere at bygge ovenpå – og det gør den for mit og mine studiekammeraters vedkommende. AU-HIH er en solid grundsten, lød det fra Morten Holm Mortensgaard, som havde flere roser til studiemiljøet på AU-HIH.

- Som dimittender har vi en udfordring, idet vores CV ikke byder på meget erhvervserfaring, men AU-HIH har formået at skabe et samarbejde med erhvervslivet, som har den effekt, at hvad enten vi henvender os til de store spillere såsom Vestas og Grundfos eller til den lokale murermester, så bliver vi mødt med velvilje og åbenhed. Igennem vores studier på AU-HIH har vi samarbejdet med erhvervslivet og det har gjort os rige på erfaring, sagde Morten Holm Mortensgaard.

AU-HIH er en solid grundsten, lød det fra festtaler og dimittend Morten Holm Mortensgaard

Størstedelen har allerede jobbet i hus

Erhvervslivet står for døren for de nyudklækkede dimittender fra AU-HIH, men faktisk havde over halvdelen af de 35 nyuddannede fuldtidsstuderende på AU-HIH allerede fået foden indenfor hos en virksomhed inden dimissionsfesten. På Business Development Engineer-uddannelsen har seks ud af syv dimittender således allerede fundet et arbejde, og to heraf har startet deres egen virksomhed sideløbende med studierne på AU-HIH. Også dimittenderne fra uddannelsen til civilingeniør har trodset de kedelige odds for nyuddannede, og tre ud af de fire vinterdimittender er i job allerede. Flere af dimittenderne har fået job i det midt- og vestjyske, eksempelvis hos Bang & Olufsen, Grundfos, DEIF og Siemens Wind Power. Udover de 35 fuldtidsstuderende, dimitterede 43 deltidsstuderende, hvor langt størstedelen er i job allerede, når de starter på AU-HIH.

AU-HIH løfter uddannelsesniveauet i det vestjyske

Dimissionens gæstetaler Carsten Kissmeyer, borgmester for Ikast-Brande, fremhævede, at industri frem for lange uddannelser har været kendetegnende for egnen, og at AU-HIH derfor spiller en vigtig rolle i udviklingen af erhvervslivet i det midt- og vestjyske.
- På grund af vores fortid som industrikultur, står Ikast-Brande nu som den kommune med det gennemsnitligt laveste uddannelsesniveau. Derfor er AU-HIH en af de vigtigste satsninger for Herning og Ikast-Brande kommuner, for det der foregår i Birk er med til at løfte uddannelsesniveauet i Midt- og Vestjylland, sagde Carsten Kissmeyer.

Carsten Kissmeyer, Borgmester Ikast-Brande, var dimissionens gæstetaler

Årets vinterdimittend og bedste hovedopgaver kåret

Udover at alle dimittender fik overrakt deres diplom, var der en håndfuld udvalgte dimittender, som fik en særlig anerkendelse for en god indsats under studierne på AU-HIH. Følgende priser blev overrakt til de positivt overraskede studerende:

• Årets vinterdimittend: Jacob Skibsted Jakobsen (pris sponsoreret af Siemens Wind Power)
  • Bedste opgave på uddannelsen Electronic Design Engineer: Juan Carlos Gonzáles Cecilia (pris sponsoreret af KK Electronic)
  • Bedste opgave på Global Management and Manufacturing-uddannelsen: Veronica Manly Thomsen (pris sponsoreret af Unimerco)
  • Bedste opgave på Business Development Engineer-uddannelsen: Abdelmajid Ittaouil og Martin Schorling Overgaard (pris sponsoreret af Herning Håndværkerforening - HHI)
  • Bedste opgave på uddannelsen Diplom i Ledelse: John Ørskov Pedersen (pris sponsoreret af Ledernes Hovedorganisation)

Årets vinterdimittender fordelte sig på i alt otte af AU-HIH’s uddannelser: Global Management and Manufacturing, Electronic Design Engineer, Business Development Engineer, cand.polyt. i teknologibaseret forretningsudvikling, International Communication and Multimedia, HA Erhvervsøkonomi samt Diplom i Ledelse og HD.

Dimittenderne fik et håndtryk efterfulgt af et tillykke fra direktør Erik Ernø-Kjølhede

• Kontakt direktør Erik Ernø-Kjølhede tlf. 24 86 63 68 / 96 29 62 04
• www.hih.au.dk