Tivoli A/S

Officiel Smølfedag i Tivoli

Pressemeddelelse   •   Jun 22, 2011 10:47 CEST

Hvis du ikke allerede ved det, så er en smølf et lille blåt væsen, tre æbler højt, der bor i paddehatteformede huse i skoven. Smølferne der kommer til Tivoli er dog mange gange større og blandt smølferne der dukker op på dagen er bl.a. Klumpesmølf, Gammelsmølf og søde Smølfine. Alle børn får blå balloner og hvis de ønsker det får de også malet ansigtet blåt.

Global Smølfedag
Udover aktiviteterne i Tivoli er der smølfeevents ved Eiffeltårnet i Paris, ved El Dorado International Airport i Columbia og Geneve, Reykjavik og Zürich. Der er også planlagt én kæmpe familieskovtur i New York og én i London, hvor spillestedet O2 Arena danner kulissen, ligesom de berømte hvidkalkede mure i den spanske landsby Juzcar males blå.

Program i Tivoli mellem 11:00 - 16.00

Velkomst ved smølferne i Hovedindgangen
Bliv fotograferet med en smølf og få et foto med hjem

Smølfeskattejagt
Få en gratis blå ballon
Bliv sminket som en smølf
Smølferne underholder på Plænen

Alle børn op til 8 år har fri adgang til Tivoli i følgeskab med voksne. Smølfe aktiviteterne er gratis.

Tip til pressen
Den Globale Smølfedag kan bruges som afsæt til at skrive historien om tegneren Pierre Culliford , der udover Smølferne er far til tegneserierne om "Hagbart" og "Benny Bomstærk ". Der er verdenspremiere på filmen "Smølferne" "den 29. juli, og den kan ses i de danske biografer den 25. august.

Kontakt Torben Plank, Presseansvarlig, 22 23 74 40, tpl@tivoli.dk

Kort om Smølferne:
"Der findes ikke mange figurer, der har samme ikon status som Smølferne. De har været en del af populærkulturen i over 50 år og appellerer til alle. Smølferne blev opfundet af den belgiske tegner Pierre Culliford , bedre kendt som Peyo , tilbage i1958 , hvor de debuterede i Henrik og Hagbart-albummet: "Den fortryllede fløjte ".  Smølferne så dog først dagens lys i Danmark i 1972. Den tegneserieskaber en Peyo fik også ideen til tegneserien "Benny Bomstærk ". Da tegneserien om Smølferne første gang blev introduceret i Danmark, kaldtes en smølf en snøvs . Det blev relativt hurtigt ændret til Smølf, så de ikke blev forvekslet med forfatteren Benny Andersens Snøvs. Smølfernes "far" Pierre Culliford , døde i 1992, 64 år gammel.

Læs mere om smølferne på http://da.wikipedia.org/wiki/Sm%C3%B8lferne

Torben Plank