Designmuseum Danmark

Ole Søndergaards grafiske arbejder

Pressemeddelelse  •  2012-03-02 12:01 CET

Udstillingen vises fra d. 2. marts - d. 6. maj 2012.

En af Danmarks ældste aktive grafikere og tidligere partner i designvirksomheden 11Danes, Ole Søndergaard, er netop fyldt 75 år, og det fejrer Designmuseum Danmark med særudstillingen ’Designer Ole Søndergaard’.

Udstillingen sætter fokus på et bredt udsnit af designerens mangeårige arbejder indenfor corporate design, skriftdesign og piktogrammer. Desuden vises Søndergaards akvareller og træarbejder, bl.a. det kendte ’Plane’ for Normann Copenhagen.

En institution i dansk skriftgrafik
Med udstillingen dokumenteres en vigtig person i den danske grafiske designhistorie. Ole Søndergaard står bag en lang række kendte logoer og er designeren bag de velkendte piktogrammer på de færdselsskilte, vi alle kender fra de danske veje.

– Ole Søndergaard er en institution i dansk skriftgrafik via sit markante virke som formgiver af både bomærker, skiltning og skriftsnit. Med sit høje håndværksmæssige og kunstneriske niveau har han videreført en stærk skriftformgivertradition herhjemme, siger lektor Ida Engholm, Center for Designforskning ved Kunstakademiets Arkitektskole.

Kontinuitet og kunsthåndværk-tilgang
Designfaget har undergået store forandringer gennem tiden, og her repræsenterer Ole Søndergaard en kontinuitet og en overleveret erfaring med hans håndværksmæssige og kunstneriske kvalifikationer, som kritiske røster mener er ved at blive presset ud af faget.

– Udstillingen på Designmuseum Danmark viser Ole Søndergards særlige kunsthåndværk-tilgang til design, som repræsenterer en kompetence, der i flere generationer har placeret dansk design centralt internationalt, og som der derfor fortsat bør værnes om for en profession i forandring, siger Ida Engholm, som har bidraget til en bog om designeren, der udkommer på Forlaget Vandkunsten i forbindelse med udstillingen.

Blandt bogens øvrige bidragsydere er Steen Ejlers, Steffen Gulmann, Jens Bernsen, Ib Møller, Kai Christensen og Mona Faye.

Yderligere information
Yderligere information om udstillingen fås hos kommunikationschef, Nikolina Olsen-Rule, Designmuseum Danmark, nor@designmuseum.dk

Interviews aftales med Ole Søndergaard på telefon 23 60 95 32 eller mail@osgrafik.dk

Designmuseum Danmark (tidligere Det danske Kunstindustrimuseum) er et af Nordens centrale udstillingssteder for dansk og international, industriel design, kunstindustri og kunsthåndværk. Museets samlinger, bibliotek og arkiver udgør det centrale videnscenter for den designhistoriske forskning i Danmark. Museet indsamler og dokumenterer den samtidige udvikling inden for industriel design, møbelkunst og kunsthåndværk. Dertil kommer indsamling af forbilledlige arbejder fra ældre områder og perioder, som står i nært forhold til samtidens produktion. Designmuseum Danmark forsker i kunst- og designhistorie med afsæt i museets samlinger og formidler resultaterne i udstillinger, publikationer og undervisning m.m.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom