Dansk Metal

Ophævelse af kutymer skal varsles

Pressemeddelelse   •   Nov 02, 2010 09:10 CET

Dansk Metal har netop vundet en sag i Arbejdsretten, fordi virksomheden Danpo Lantmännen i Aars, ikke havde overholdt de faglige spilleregler i forbindelse med ophævelse af en kutyme.

Fredagsrundstykker, særligt fleksible arbejdstidsordninger og andre mundtlige aftaler, der ikke er skrevet ind i lokalaftalen, må ikke ophæves uden varsel.

Derfor skal den nordjyske virksomhed Danpo Lantmännen efter en dom i Arbejdsretten betale Dansk Metal 25.000 kroner for brud på overenskomsten. Opsigelse af kutymer skal nemlig ske med to måneders varsel til medarbejderne.

Kutymen på fabrikken var frem til oktober måned sidste år, at overarbejdstimer blev afrundet til nærmeste halve time. Desuden kunne ansatte, der mødte inden klokken seks om morgenen, lade være med af afholde dagens sidste 20 minutters pause, få 10 minutters betalt frihed af virksomheden og dermed forkorte arbejdsdagen med en halv time.

Danpo Lantmännen ønskede i forbindelse med de lokale lønforhandlinger og indførelsen af et nyt møderegistreringssystem at ophæve kutymen. På trods af at tillidsrepræsentanten ikke ville acceptere ændringen, begærede Danpo Lantmännen ikke ophævelsen fagretligt behandlet jf. overenskomsten. Derfor gik de til Dansk Metal.

Danpo Läntmannen har under sagen opsagt kutymen i overensstemmelse med reglerne, så derfor ophørte kutymen endeligt den 15. juli. Medarbejderne kan efter Arbejdsrettens dom nu se frem til med tilbagevirkende kraft at få løn som efter de gamle kutymer for perioden fra 1. oktober 2009 til 15. juli 2010.