Codan Forsikring

Otte ud af ti danskere kender ikke til ny lov om cykellygter

Pressemeddelelse   •   Okt 22, 2012 12:51 CEST

Otte ud af ti danskere ved ikke, at der træder en ny lov om cykellygter i kraft 1. november i år. Og under ti procent ved præcist, hvad de nye regler indebærer. Det viser en spritny undersøgelse fra Codan Forsikring.

Fra den 1. november 2012 træder nye regler om cykellygter i kraft. Så er det slut med cykellygter, der hænger og dingler, eller hvor baglygten ikke er lige så skarp som forlygten. Fremover skal cykellygter monteres, så de lyser lige frem og lige bagud. De skal være synlige på mere end 300 meters afstand, og de skal kunne lyse på lovlig vis i mindst fem timer.

Ny undersøgelse lavet af YouGov for Codan viser imidlertid, at hele 82 procent af danskerne ikke ved, at der træder en ny lov i kraft den 1. november, og under ti procent (8 procent) ved præcist, hvad de nye regler indebærer.

Tallene vækker bekymring hos Codan. Særligt i lyset af, at knap halvdelen (42 procent) af respondenterne i undersøgelsen tilkendegiver, at de har oplevet at blive overset i trafikken.

”Det er vigtigt, at der kommer fokus på danskernes sikkerhed i trafikken. Ikke mindst på denne årstid, hvor det er mørkt, når folk cykler til og fra arbejde. Det kan man gøre ved at øge informationsindsatsen om de nye regler for cykellygter og ved generelt at øge danskernes bevidsthed om trafiksikkerhed i mørket”, siger Nordisk CSR chef i Codan, Dorte Eckhoff.

Den 25. oktober arrangerer Codan, for andet år i træk, ’Årets Refleksdag’. Her sætter forsikringsselskabet fokus på synlighed i mørket.

Tal fra Danmarks Statistik viser, at der fra 2010 til 2011 har været en 20 procents stigning i cykelulykker generelt.

Undersøgelsen fra YouGov er indsamlet i perioden 1.-4. oktober 2012 og er gennemført blandt danskere i alderen 15-64 år.

Fakta om den nye cykellov

Fra den 1. november 2012 skal:

• Lygterne fremover monteres, så de lyser lige frem og lige bagud.
  • Lygterne skal være synlige på mindst 300 meters afstand og kunne lyse på lovlig vis i mindst fem timer, hvilket forhandlere skal markere tydeligt.
  • Forlygten skal monteres med en lille hældning, så den ikke blænder forud, hvis man cykler i et område uden vejbelysning.

Fakta om cykelulykker

Kilde: Danmarks Statistik

• I 2011 kom 860 personer til skade i en cykelulykke. Det er en stigning fra 2010 på 146 personer eller 20 procent.
  • Antallet af cyklistulykker har været faldende fra 2002 til 2010, hvor tallet i 2002 var 1.671. I 2011 var tallet 860, hvilket er en stigning fra 714 i 2010. I 2009 var tallet 871. Antallet af alvorligt tilskadekomne er steget fra 392 til 509.
  • Langt størsteparten af ulykker med cyklister involveret er uheld med krydsende køretøjer og svingningsuheld.
  • Cyklisterne får oftest læsioner i skulder, arm, hånd, hofte, ben, fod eller kraniebrud, piskesmæld eller hjernerystelse.
  • En almindelig personbil er den væsentligste modpart, når cyklisterne kommer til skade. Ud af 882 uheld er personbilerne involveret i 613.
  • Størstedelen af uheldene sker i byzoner. Ud af 860 er 729 personskader på cykel sket i byzoner, hvilket svarer til 85 procent. 66 procent af de dræbte cyklister er i byzoner - hvilket svarer til 20 personer.
  • Flest cyklister kommer til skade på tosporede veje. Her er antallet 483. På firesporede veje sker næstflest ulykker: 114.

For yderligere oplysninger, kontakt venligst:

Codan Forsikring A/S

Kia Pedersen, kommunikationskonsulent

E-mail: kip@codan.dk

For kundehenvendelser

Kontakt os på: Tlf.: 3355 5550

Codan Forsikring er Danmarks tredjestørste forsikringsselskab og har knap 340.000 danske husstande og godt 50.000 små og store virksomheder som kunder. Codan Forsikring er en del af Codan-koncernen, der bl.a. ejer det svenske forsikringsselskab Trygg-Hansa. Codan-koncernen er i dag 100 % ejet af den britiske forsikringskoncern RSA. Dermed er Codan en del af et af verdens største forsikringsselskaber med 22.000 medarbejdere. Læs mere om Codans arbejde med CSR her.

Læs mere om Codan på www.codan.dk.