ISS Facility Services

Outsourcing giver hotellerne besparelser

Pressemeddelelse   •   Feb 22, 2011 09:11 CET

Gennem outsourcing og skalerbar fakturering opnår hotellerne besparelser på ca. 15 procent og får lettere ved at budgettere.

Hotellerne outsourcer flere og flere opgaver til eksterne leverandører. En tendens som servicevirksomheden ISS, der overtager mange af opgaverne, tydeligt mærker.

Omkring 40 procent af de danske hoteller outsourcer allerede deres rengøringsopgaver til eksterne rengøringsfirmaer, men tendensen er, at opgaver som ejendomsservice, roomservice, reception og teknisk vedligehold også bliver outsourcet. Det giver hotellerne besparelser og reducerer de uforudsete udgifter.

”Vi mærker tydeligt en stigende tendens til at outsource mange flere forskellige serviceydelser i hotelbranchen. Vores omsætning i leverancer til hotellerne er inden for det seneste år steget med 56 procent,” siger Maarten van Engeland, adm. direktør for ISS Facility Services.

ISS tilbyder eksempelvis skalerbar fakturering, hvor man baserer faktureringen på hotellets belægningsprocent. Derved deler ISS og hotellet risici ved årets varierende belægningsprocenter, og hotellet er garanteret afløsning ved servicemedarbejdernes ferie, sygdom og andet fravær. Det gør det muligt for hotellerne at reducere udgifterne til personale, der normalt vil stå standby.

Prisbelønnet hotel outsourcer
Adina Appartment Hotel i København, der har vundet flere priser for service og value-for-money, har valgt at lade ISS stå for housekeeping, handyman-funktion, teknisk- og udendørsvedligehold og vinduespolering. Hoteldirektør Kim Karlsen ser outsourcing som fremtiden for hotellerne.

”Outsourcing er fremtiden for branchen. Vi har ikke længere råd til uforudsete udgifter til personalet, og det slipper vi for, når vi outsourcer mange af serviceopgaverne,” siger Kim Karlsen og fortsætter

”Jeg ser en klar tendens til, at flere i branchen outsourcer langt flere opgaver til samme leverandør. Det gør det væsentligt lettere at lægge et budget, og med én kontaktperson, der har ansvaret for alle de outsourcede områder, får man tid til at fokusere sine kræfter rigtigt.”

Handyman og livredder
En af hemmelighederne bag de store besparelser ved at udlicitere er ifølge Maarten van Engeland, at ISS uddanner sine medarbejdere til at varetage flere forskellige funktioner. Det giver en fleksibilitet og mulighed for at optimere hverdagen.

”Ved at uddanne vores medarbejdere er vi i stand til at tilbyde hotellerne multiserviceprofiler. Det kan eksempelvis være en handyman, der også kan fungere som livredder, eller at roomservice udføres af housekeeping. Det giver hotellerne mere fleksible medarbejdere,” siger Maarten van Engeland.