Expedia.dk

Påsken nydes i Europas storbyer

Pressemeddelelse   •   Mar 26, 2015 13:54 CET

Den velfortjente forlængede weekend kalder som oftest på et smut til en af vores yndlingsstorbyer - og endnu en gang er det de europæiske byer, der hitter. London, Berlin og Rom ligger igen i år på top 3 over danskerne fortrukne påskeby. Det viser de nyeste brugertal fra Expedia.dk, som er del af verdens største online-rejsebureau.

Påsken byder på hyggelige traditioner som gækkebreve, påskeæg og påskelam, men disse forårslune helligedage lokker også med et pusterum væk fra hverdagens tumult og luft under vingerne. Ifølge nye brugerdata fra Expedia.dk er danskerne især vilde med at tage et smut til de nærliggende byer som London, Berlin og Rom, som da også byder på meget mere end det traditionelle danske påske-tamtam.

”Storbyerne tæt på os er oplagte at besøge i de kortere ferier, hvor solen er begyndt at kigge frem og blomsterne springer ud. Her er der rig mulighed for at være kulturelle og suge til sig af shopping, lækre spisesteder og hoteller i alle prisklasser. Har man endnu ikke fået booket sin påsketur, er der stadig frit valg på alle hylder, og der er rig lejlighed til at bruge påsken til at komme lidt væk. For hvis man tager fire fridage, får man 10 dages ferie, hvilket giver mulighed for at opleve vintersolen i Dubai eller en smuttur til f.eks. Thailand”, fortæller Susanne Svensson, nordisk marketingchef hos Expedia.dk.

Fokus på nærhed
Ligesom påske er lig med traditioner, er traditioner ofte lig med nærhed og samvær med venner og familie. Men for de rejsetrængende kan de europæiske storbyer også byde på masser er nærhed. Italienerne er blandt andet kendt for deres store familier, fællesspisning og hyggesnak på gadehjørnerne, og i påsken har man mulighed for at blive en del af den familiære varme. I England er påsken også en familiær tid, og lidt længere ude i de hyggelige landsbyer bliver der pyntet op i kirkerne, og folk samles hos bageren og på de mange caféer, hvor man kan nyde de søde ’hot cross buns’.

Din inspiration til påskerejsen
Rejsemulighederne er mange, når påsken står for døren, og det kan være en jungle at manøvrere i de mange tilbud og spændende destinationer. Derfor har Expedia.dk udviklet en idegenerator, hvor man kan indtaste tre forskellige informationer og på baggrund af disse få serveret den perfekte rejse inden for de rammer, man har lagt: Hvor lang tid skal du være afsted? Rejser du med familie, kæresten, venner eller alene? Hvilken type ferie er du på udkig efter? Kultur, afslapning, gastronomiske oplevelse eller eventyr? Det behøver ikke være svært at finde nye, interessante destinationer, og med Expedia.dk’s idegenerator får brugere forslag til destinationer og rejseformer, de ikke nødvendigvis selv havde fundet frem til. Besøg idegeneratoren og få inspiration på http://blog.expedia.dk/din-rejseinspiration-til-pasken/

Påsketips

London

London er måske ikke den store påskeby, men er til gengæld byen med de mange shopping-muligheder, og da flere butikker holder åbent i påsken, er det en oplagt chance for at slå et smut forbi Oxford Street. Med mere end 300 butikker og designer-outlets kan der med sikkerhed laves gode indkøb her. Desuden anbefales det at svinge forbi sidegadernes mindre butikker eller det antikke marked i Notting Hill, der ofte gemmer på værdifulde skatte. London vrimler med turistfælder, og som turist lader man sig let lokke af de mange tilbud. Hvis man hellere vil have tips fra ægte London-indfødte, kan man gå ombord i guiden My Real London, som kan findes på http://myreallondon.expedia.dk/.

Berlin

Påsketraditionen stammer oprindelig fra Tyskland og de fejrer stadig helligedagene på god maner. I Berlin holdes der flere steder Osterfeuer, der betyder påskebål, og som oftest er forbundet med fester, som varer hele natten. Derudover er der store påskemarkeder i stil med de årlige julemarkeder. Man kan også opleve de mere outrerede påsketraditioner, som når tyskerne markerer forårets komme ved at samle juletræer sammen og brænde dem af.

Rom, Italien

”Buona Pasqua”. Uanset hvor du tager hen i Italien, vil du opleve, at påsken er en stor højtid for italienerne. De elsker selv at holde ferie i deres eget land, hvilket betyder, at der er rig mulighed for at opleve den lokale stemning på tæt hold. Rom byder bl.a. på optog, overdimensionerede påskeæg og delikate påskefrokoster med ’offerlam’ på menuer - og får du chancen, så sørg for at opleve en påskegudstjeneste i en af de mange katolske kirker.

De mest populære påskebyer

2014 2015
London London
Berlin Berlin
Rom Rom
Paris Barcelona
Hamborg Paris
New York Prag
Barcelona New York
Prag Dubai
Amsterdam København
København Hamborg

Tallene er baserede på hotelbookinger i år vs. sidste år i forhold til ugen, der slutter med påskesøndag samt den følgende uge, der omfatter påskedag. Dermed er rejser, der fx starter inden påsken også medregnet.

Expedia.dk blev lanceret i 1996 og er en del af Expedia Group, som er en af verdens førende onlinebaserede rejsebureauer, der hvert år betjener millioner af rejsende verden over. Expedia tilbyder adgang til mere end 365.000 hoteller fordelt på små lokale hoteller og store verdensomspændende kæder, mere end 400 flyselskaber og et bredt udvalg af biludlejningsfirmaer og spændende rejseoplevelser.

www.expedia.dk er bygget op omkring avancerede søgeværktøjer, der hjælper med at kombinere valgmuligheder, søge efter og sammensætte en rejse, der passer til det individuelle behov. Dette koncept er overført til Expedias prisvindende mobil-app, der gør det muligt at planlægge og booke flyrejser og hotelophold direkte fra mobilen. Både websitet og i mobilapp’en tilbyder en række værktøjer, der skal lette livet som rejsende. Disse inkluderer bl.a. kort over byer, lufthavnsterminaler og hotelruter, rejsetips, status på flyafgange og destinationsguides. Ved at bruge de tilgængelige services for personlige pakkerejser, hvor fly og hotel bookes sammen, sparede man i gennemsnit 1000 kr. pr. booking i 2013.

Expedia.dk er en del af Expedia Inc. Virksomheden leverer brugerværdi for både fritids- og forretningsrejsende og assisterer rejseleverandører med merefterspørgsel og direkte bookinger.

Få adgang til vores database:

Som verdens største online-rejsebureau har Expedia adgang til detaljerede databaser på forbrugernes rejseadfærd. Hvis du som journalist eller medie vil have specifik viden til et emne, så tøv ikke med at tage kontakt.

Expedia, Expedia.dk og Expedias fly-logo er varemærker eller registrerede varemærker tilhørende Expedia Inc. i EU og visse andre jurisdiktioner. Alle andre varemærker tilhører deres respektive ejere. ©2013 Expedia, Inc.