DR Kommunikation

Partilederrunde i Debatten: K og DF vs. RV og EL

Pressemeddelelse   •   Nov 11, 2010 09:13 CET

Kan Lene Espersen vende den vigende tilslutning og vinde de Konservative vælgere tilbage?
Kan Margrethe Vestager og Johanne Schmidt-Nielsen blive enige med S-SF i udlændingepolitikken? Hvad vil den udsigt til et rødt flertal, som flere meningsmålinger har peget på, betyde for DF og Pia Kjærsgaard?

Det er fire partiledere med meget på spil, som i morgen tørner sammen i Debatten på DR2:

- Med den nye udlændingeaftale, som er en del af Finansloven for 2011, er det tilsyneladende lykkedes regeringen at udstille uenigheden i oppositionsblokken om udlændingepolitikken. For Johanne Schmidt-Nielsen og Margrethe Vestager er spørgsmålet 'hjerteblod'. Men danskerne er stærkt uenige om pakken: Halvdelen siger nej og halvdelen ja. Og Pia Kjærsgaard måtte i sidste uge set sig undsagt af V og K, da hun krævede et forbud mod parabolantenner i Danmarks ghettoer, påpeger Debattens vært, Clement Kjersgaard, og tilføjer:

- Også på økonomien er der store kløfter, både mellem blokkene og internt i begge lejre. De Radikale har - som det eneste af oppositionspartierne - stemt for en del af finansloven. Mens K i meningsmålingerne for første gang mindre end Liberal Alliance, der har succes med partiets kompromisløse, borgerlige kurs.

Der er med andre ord lagt op til en interessant politisk debataften på DR2.