Codan Forsikring

Pas på smartphonen, når du tager på festival

Pressemeddelelse   •   Aug 06, 2012 13:27 CEST

Årets Skanderborg festival står for døren, og mange festivalgæster pakker i disse dage tasken til en forlænget weekend med god musik. Men det er en rigtig god idé at tænke en ekstra gang over, hvad man tager med på festival, og hvordan man opbevarer sine værdigenstande på festivalen, lyder opfordringen fra Codan Forsikring. Særligt skal man passe godt på sin smartphone, der har været det helt store hit hos festival-tyvene i år.

Smartphones er efterhånden blevet en uundværlig genstand for de fleste danskere, både unge som ældre, og de medbringes overalt. Festivaler er ingen undtagelse, og det har kunnet mærkes hos Codan Forsikring, der efter sommerens første festivaler kan konstatere, at de smarte telefoner har været det ubestridte hit hos tyvene i år.

”Ud fra vores skadesanmeldelser fra Roskilde Festival kan vi se, at smartphones og særligt iPhonen er den absolut mest populære festival-tyvekost,” siger Henrik Bundgaard, skadeschef for hus- og familieforsikring i Codan Forsikring og fortsætter:

”Skadesanmeldelserne viser, at smartphone-tyverierne ofte foregår som lommetyverier, fx under koncerterne, hvor folk står tæt, eller som indbrud i festivalgæsternes telte. Her kan der både være tale om indbrud mens teltet er forladt i dagtimerne, men mange festivalgæster rapporterer også om tyveri af telefoner fra teltet om natten, mens de har opholdt sig i det.”

Oplever man indbrud fra sit telt skal man være opmærksom på, at ens indboforsikring kun dækker, hvis teltet har været aflåst, og der er tydelige tegn på indbrud, som fx en flænset teltdug. Ved et simpelt tyveri af en smartphone mens man bærer den på sig, er man dækket af sin indboforsikring. Dog skal man huske, at forsikringen ikke dækker, hvis man taber eller glemmer sin telefon.

Hvis man vil være på den sikre side, råder Codan derfor til, at man lader smartphonen blive hjemme og evt. bytter den ud med en ældre og mere simpel mobiltelefon, mens man er på festival. Hører man til blandt dem, der ikke kan undvære sin smartphone, opfordrer Codan i stedet til, at man passer ekstra godt på den og har den på sig hele tiden.

Gode råd til håndtering af værdigenstande på festivaler:

• Læg smartphone og andre værdigenstande ned i bunden af soveposen mens du sover, så tyvene ikke kan komme til dem.
  • Tag telefon, pung, kamera m.m. med hver gang, du forlader teltet, og opbevar værdigenstandene så sikkert som muligt, fx i en pengekat under tøjet.
  • Bær altid eventuelle smykker, du har medbragt, på dig.
  • Skulle du opleve at få stjålet kontanter eller smykker fx under en koncert, er det vigtigt, at råbe op – fx ’stop tyven’, idet tyveriet sker. Hvis tyveriet først opdages senere, er der nemlig ingen erstatning for disse genstande. Husk at anmelde tyveriet til både dit forsikringsselskab og politiet.
  • Aflevér dine værdigenstande i de aflåste og overvågede garderobe-arealer, som mange festivaler stiller til rådighed, når du ikke bruger dem.

For yderligere oplysninger, kontakt venligst:

Codan Forsikring A/S

Kia Pedersen, kommunikationskonsulent

E-mail: kip@codan.dk

For kundehenvendelser

Kontakt os på: Tlf.: 33 55 55 50

Om Codan Forsikring

Codan Forsikring er Danmarks tredjestørste forsikringsselskab og har knap 340.000 danske husstande og godt 50.000 små og store virksomheder som kunder. Codan Forsikring er en del af Codan-koncernen, der bl.a. ejer det svenske forsikringsselskab Trygg-Hansa. Codan-koncernen er i dag 100 % ejet af den britiske forsikringskoncern RSA. Dermed er Codan en del af et af verdens største forsikringsselskaber med 22.000 medarbejdere. Læs mere om Codans arbejde med CSR her.

Læs mere om Codan på www.codan.dk.