DR Kommunikation

Penge-vært får pris for at kommunikere letforståeligt

Pressemeddelelse   •   Sep 17, 2010 08:47 CEST

Torsdag eftermiddag får Dorte Fals overrakt Lloydsprisen 2010 - netop for evnen til at formulere sig, så størstedelen fanger budskabet. Overrækkelsen sker på Den Britiske Ambassade i København.

”Du tildeles prisen for din indsats i ’Magasinet Penge’, hvor du i helt usædvanlig grad har formået at kommunikere vanskelige økonomiske problemstillinger på en tilgængelig og letforståelig måde til glæde for borgere og virksomheder i Danmark,” hedder det i motiveringen.

Det er første gang, 49-årige Dorte Fals modtager en pris. Sidste år var ’Magasinet Penge’ nomineret til en pris, da tv-branchen fejrede sig selv ved Tv-festival 2009. Men her faldt der ikke noget af.

Er et teamwork
Selv sender Dorte Fals en stor del af æren for prisen videre til kollegerne på redaktionen. For programmet bliver til gennem et teamwork, understreger hun.

”Så jeg er utrolig glad og stolt, både på mine egne og programmets vegne, over at få prisen og ikke mindst for begrundelsen. For netop det at gøre vanskelige emner forståelige og lettilgængelige er jo målet med både mit og mine kollegers arbejde. Når vi får en pris for netop det, tyder det jo på, at det lykkes for os – og det er skønt. Og en dejlig ballast at arbejde videre på også,” siger Dorte Fals.

Hun er oprindeligt uddannet jurist fra Københavns Universitet i 1985 og har bagefter taget den journalistiske tillægsuddannelse. Tilbage i 1980’erne beskæftigede Dorte Fals sig også med penge – nemlig som informationsmedarbejder i den nu hedengangne Sparekassen SDS.

22 år med tv
Men siden 1988 er det tv, der har fyldt hendes egen lønningspose. Først på Kanal 2, senere på TV 2/Lorry, og siden 1999 hos DR. Her har Dorte Fals både været redaktionschef i DR Fakta og været vært på Temalørdag på DR2. ’Magasinet Penge’ har hun været fast vært på siden foråret 2007.

Prisen, der er på 35.000 kroner, bliver i år uddelt for 20. gang, og den bliver stillet til rådighed for Foreningen Registrerede Revisorer (FRR) af Lloyds i London. Hæderen bliver givet til en, der efter FRR’s valg, har gjort en særlig indsats, der støtter om erhvervslivet og/eller samfundet som sådan, som det hedder. Dorte Fals har valgt at donere pengene til velgørende formål.

Blandt de tidligere modtagere af Lloydsprisen er direktør for Irma, Alfred Josefsen, Stine Bosse, direktør for Tryg Vesta og Jens Moberg fra Better Place.