Dansk Metal

Praktikpladser til alle

Pressemeddelelse   •   Feb 11, 2011 10:02 CET

Firmaer, der vil arbejde på Femern-tunnelen, skal tage lærlinge for overhovedet at få lov at byde ind på opgaverne.

”Det er en rigtig god idé at bruge sociale klausuler for at sikre de mange unge en praktikplads. Forslaget lægger op til, at uddannelse af de unge er en investering og ikke en omkostning, som erhvervslivet ellers har tendens til at synes”, siger Per Påskesen, forbundssekretær i Dansk Metals Uddannelsessekretariat.

Akut problem
Praktikplads-problemet er akut i Danmark, og lige nu mangler over 7.300 unge en plads for at kunne uddanne sig.

Dansk Metals ungdomskonsulent, Rune Albertsen befinder sig dagligt tæt på netop de lærlinge, der konstant møder lukkede døre, når de søger praktikpladser.

”Det er jo hul i hovedet, hvis ikke vi fra politisk side griber den chance for at få de unge ud på arbejdsmarkedet. Ellers taber vi dem på gulvet”, siger han.

”Det er åbenbart nødvendigt at stille krav om lærlinge for at få virksomhederne til at tage deres uddannelsesansvar alvorligt. De vil jo gerne have udlærte medarbejdere, når krisen vender, men så bliver de også nødt til at være med til at uddanne dem”, siger han.

Både stat, region og kommuner skal ifølge forslaget kræve, at virksomheder tager lærlinge for at kunne få en kontrakt. Og forslaget kan sagtens bredes ud til alle bygge- og reparationsprojekter som udbygning af havne, motorveje, bygninger og modernisering af togstationer inden for det offentlige.

Læs hele udspillet De Unge Skal Med.