Shell Danmark

DTU-studerende åbner døren til fremtidens bilteknologi

Pressemeddelelse   •   Maj 07, 2012 09:44 CEST

Under overværelse af Hans Kongelige Højhed Prins Joachim præsenterer Danmarks Tekniske Universitet (DTU) og studerende fra DTU Roadrunners årets bud på en vinderbil ved Shell Eco-marathon 2012. Den ekstremt brændstoføkonomiske og innovative bil præsenteres for pressen onsdag den 9. maj på DTU i Lyngby.

17. til 19 maj samles studerende fra tekniske universiteter i hele Europa til det 28. Shell Eco-marathon. Her dyster de i deres helt nye, egenudviklede biler om det uofficielle verdensmesterskab i at køre længst muligt på, hvad der svarer til en liter benzin.

Shell Eco-marathon foregår i år som noget helt nyt i Rotterdams gader. Her deltager mere end 3.000 studerende fra 24 lande. Samlet stiller 227 biler til start. Bilerne kører på mange forskellige energikilder, herunder diesel, bioethanol, naturgas, brint, benzin, el eller solenergi.

Jomfrurejsen

Onsdag den 9. maj kl. 11.30 viser DTU Roadrunners holdets spritnye bil, som kører på 100% andengenerations bioethanol, frem for pressen. Det sker på adressen:

DTU, Campus Lyngby

Produktionstorvet bygning 421

2800 Kgs. Lyngby

Præsentation og testkørsel overværes af Hans Kongelige Højhed Prins Joachim, der har fulgt holdet alle årene, og DTU’s rektor Anders Bjarklev.

DTU Roadrunners bil stiller op i årets Shell Eco-marathon i kategorien Urban Concept (små bybiler).

Tilmelding

Tilmelding til arrangementet sker til kommunikationsdirektør i Dansk Shell, Regitze Reeh på 22 20 60 13 / regitze.reeh@shell.com eller til Anders Parby, Rubisco Kommunikation, på 40 87 68 45 / ap@rubisco.dk.

Bag om Shell Eco-marathon

Shell arrangerer Shell Eco-marathon for 28. gang i år. Shell Eco-marathon er en international konkurrence i brændstoføkonomi og energieffektivitet, der udfordrer studerende fra tekniske højskoler og universiteter i hele verden til at opfinde, designe og bygge en bil, der kan køre så langt på, hvad der svarer til en liter benzin, som overhovedet muligt.

Som noget nyt afholdes den europæiske konkurrence på en publikumsvenlig bane i Rotterdams gader (Holland) i 2012. Her får holdet fra DTU følgeskab fra et hold studerende fra Aalborg Universitet, der deltager med en ny brintbil i kategorien for prototyper.

OM SHELL

Shell beskæftiger cirka 450 medarbejdere i Danmark fordelt på hovedkontoret i Ørestaden og raffinaderiet i Fredericia. Hertil kommer godt 2.500 ansatte på Shells servicestationer.

Shells raffinaderi i Fredericia er et af to raffinaderier i Danmark. Her omdannes råolien fra Shells aktiviteter i den danske del af Nordsøen til flydende gas, jetbrændstof, benzin, diesel, petroleum og fyringsolie.

Der er 314 Shell servicestationer i Danmark, heraf 63 Shell/7-Eleven, 65 forhandlerejede, 131 forpagterdrevne og 55 ubemandede Shell Express stationer. Shell tilbyder en bred vifte af brændstoffer - fra 99 oktan Shell V-Power over Shell FuelSave Blyfri 95, Shell 92 oktan til Shell Diesel Extra.

På verdensplan beskæftiger Shell cirka 90.000 medarbejdere i 80 lande. Her er selskabet involveret i bl.a. olie- og gasudvinding, produktion og salg af benzin og diesel samt udvikling af biobrændsel og flydende naturgas. I alt har Shell 43.000 servicestationer i verden og sælger cirka 145 mia. liter brændstof om året. Læs mere på www.shell.com.