Dansk Design Center

Presseinvitation: Udenrigsministeren offentliggør vinderne af konkurrencen om en visuel identitet for det danske EU-formandskab 2012

Pressemeddelelse   •   Okt 07, 2010 11:48 CEST

Udenrigsministeriet udbød i foråret i samarbejde med Dansk Design Center en konkurrence om en visuel identitet, herunder et logo, for det danske EU-formandskab 2012.

Konkurrencen var åben for designere, grafikere og andre med interesse for emnet og blev gennemført med en forudgående prækvalifikation. Der indkom 71 forslag, og dommerkomitéen har enstemmigt udpeget vinderlogoet, der præmieres med 100.000 kr. Derudover gives en anden præmie på 40.000 kr. en tredjepræmie på 20.000 kr. og fire øvrigt præmierede, der hver modtager 10.000 kr.

Forslagene er blevet bedømt ud fra:

• Deres evne til at symbolisere det danske formandskab og samtidig markere Danmark, Formandskabet og EU
  • Deres evne til visuelt at præsentere Formandskabet i et gennemført design, der opleves som et tidssvarende udtryk for det bedste som Danmark formår inden for grafisk design
  • Deres evne til at signalere forandring og fornyelse af EU´s politikker - på vej mod 2020

Vinderne samt navnene på designerne bag udsendes embargoet til pressen fredag morgen.

Sammen med vinderne udstilles de indsendte konkurrenceforslag i Dansk Design Center. Udstillingen vil være åben for den øvrige offentlighed fra den 12. oktober til den 3. november 2010.

For yderligere oplysninger kontakt:

Adm. direktør Christian Scherfig, DDC, csc@ddc.dk , 3369 3369

PR-ansvarlig Susanne S. Wolff, DDC, ssw@ddc.dk , 3369 3309 / 2382 1314