Hostingguiden

​ Pressemeddelelse om at danskerne fortsat bruger for dårlige password

Pressemeddelelse   •   Dec 28, 2015 18:45 CET

Når man skal lave password er det en god ide at få lavet et unikt password og et password der ikke lige er til at gætte. Der er stadig rigtig mange danskere der bruger enten sit CPR nummer, telefon nummer eller noget fra deres navn, og det er disse password som ikke er stærke nok.

Det gælder om med password at lave et som der ikke er til at gætte og nogle gange kan det også være password som intet har noget at gøre med en. Så man skal finde på et unikt password og ikke et som er nem at gætte for hackere, for så kan det ende galt.

Det er ikke alene private, der risikerer at miste feriebilleder eller anden vigtig data - også virksomheder bliver ramt, når deres hjemmesider er beskyttet med for svage passwords. Hvis enhver kan logge på ens server med "123456" udsætter man sig selv for stor risiko i forhold til hackere, der tager ens data som gidsel.

En talsperson for Hostingguiden.dk, sammenligning over danske webhostingudbydere, fortæller, især "cryptolocks" bliver set mere og mere. Her sniger kriminelle et program ned på ens server efter at have luret password, hvorefter alle filer bliver krypteret og låst. Hvis ikke virksomheden betaler en løsesum slettes filerne.

Hvordan laver man et godt password?

Mange hjemmesider har en indikator på hvor stærkt ens password er, og det er taget ud fra en masse forskellige parametre, og det kan tit være en god ide at holde sig til denne indikator.

Derudover er det en god ide at bruge lidt forskellige password til de forskellige ting man, det kan godt være svært at huske dem, men hvis man bruger det samme password alle steder, så mister man også alt hvis man får hacket sit password.

Det kan også være en god ide at tænke kreativt når man skal lave password, find noget som ingen ved om en, eller ens familie. Det kan være alt fra ens første dyr, til gade osv. Jo længere et password man laver, jo sværere er det også at hacke.

Du har også mulighed for at bruge en password-husker som eksempelvis LastPass. Her skal du kun huske ét password. Programmet fylder de resterende passwords ind for dig. Til gengæld kan du lade det ene password du så skal huske være et kompliceret et.

Hostingguiden.dk sammenligner danske webhotellet og hostingudbydere.