Kirstineilum.com

Pressemeddelelse   •   Nov 03, 2010 01:34 CET

Pressemeddelse Aarhus 02-11-2010
Pressemeddelse for dansteaterforestillingen MaMa, af Kirstine Ilum og Marek Zawalski med premiere 12. november kl. 21.00 på Archauz som en del af Junge Hunde Festivalen, Aarhus 2010.Pressemateriale og fotos kan downloades fra www.kirstineilum.com/mama/press.For interviews og/eller mere info kontakt Kirstine Ilum, tlf +45 29805099, mama@kirstineilum.com
Koreografisk befinder Ilum/Zawalski sig med MaMa i grænselandet mellem dans og teater. De benytter sig af alt fra små raffinerede hverdagsbevægelser og fysisk teater til rå, hæsblæsende og lavtflyvende dansestunts i en nyskabende cocktail på tværs af genrerne.
Koreograf og danser Kirstine Ilum har inviteret den polske multiperformer Marek Zawalski til Danmark for at lave deres første koreografiske samarbejde. Ilum og Zawalski har som dansere arbejdet og turneret rundt i verden sammen adskillige gange. Nu udfordrer de hinanden koreografisk i den fysisk og psykisk krævende og udforskende duet MaMa, hvor de begge også er med på scenen.
MaMa handler om stereotyper, deres indflydelse på menneskelige relationer og hvordan vi dømmer hinanden uden nogen større baggrundsviden. Det er en tidstypisk danseteaterforestilling, der handler om to skæbner, som på hver sin side af en væg fortæller deres livshistorier samtidigt.  De kender ikke hinanden, men de begynder at mærke hinandens tilstedeværelse. De inkluderer hinanden i deres egne historier, og den anden person bliver indbegrebet af deres drømme, frygt og begær.Væggen i forestillingen illustrerer netop den usynlige ramme, der ofte styrer ens opfattelse og repræsentation af virkeligheden. I det store billede er rammerne ikke bevidst fremstillet, men ubevidst skabt ud fra ens forestilling. Er vi ramt af, hvordan andre tænker? Er de andre berørt af, hvordan vi opfatter dem?
Kirstine Ilum og Marek Zawalski har skabt en spændende og finurlig forestilling om menneskers syn på hinanden og ikke mindst menneskers syn på sig selv.
MaMa har som del af Junge Hunde festivalen premiere den 12. november kl. 21.00 på Archauz i Aarhus. Forestillingen spiller også den 13. november kl 19.30. Herefter kan MaMa opleves på Inkonst i Malmö, Sverige, den 4. december på Rörelsens Scenkonstfestival.
www.kirstineilum.com/mama
Billetter:Billetter til forestillingerne af MaMa på Junge Hunde kan reserveres på tlf: 86 19 00 79 og købes i døren. Om Kirstine Ilum og Marek ZawalskiIlum og Zawalski kommer fra vidt forskellige baggrunde og mødtes i 2004 i Holland, da de begge arbejdede for den Hollandskbaserede canadiske Koreograf André Gingras. Sammen har de turneret i det meste af verden og blevet udfordret med adskillige stilarter som Parkour, Capoeira, Kinesisk stang og fysisk teater.Ideen om at lave et projekt sammen blev allerede født i 2007 og i 2010 er ideen nu blevet til en realitet i form af deres første fælles forestilling MaMa.
Marek Zawalski (f. 1983) er vokset op i Polen og har beskæftiget sig med dans og musik hele livet. Efter 5 år på musikskolen skiftede han til balletskolen State Ballet School i Bytom, Polen. Herefter gik turen til Rotterdam Dance academy (CODARTS), hvor han tog examen i 2005. Siden har han arbejdet freelance for adskillige koreografer såsom André Gingras, Sylvia Camarda, Underground 7 and Jelena Kostic i Holland og England. Lige nu er han tilknyttet Danceworks Rotterdam.Scenografien til MaMa er Zawalskis debut som scenograf.
Kirstine Ilum (f. 1977) er uddannet danser og koreograf ved Northern School of Contemporary Dance i Leeds med examen fra 2002. Siden har hun arbejdet freelance som danser, koreograf og underviser i det meste af Europa. Kirstine har tidligere skabt forestillinger til bla. Dansolution, Uppercut Dance theatre, Roa-Dans og meget mere. Kirstine præsenterede sin første store egenproduktion PAUSE i 2009, hvilket blev godt modtaget af både publikum og presse som bland andet skrev;
“Et koreograftalent er kommet flyvende fra start”-Majbrit Hjelmsbo, Weekendavisen, PAUSE 2009
“Det er elegant koreografisk håndværk”-Susanne Trudsø, Byenkalder.dk, PAUSE 2009

Info om MaMa:Koncept, koreografi og Performance: Kirstine Ilum and Marek Zawalski Dramaturg: Wojtek Klimczyk Komponist/Lyddesign: Daniel Eriksson Lysdesign: Loes Schakenbos Scenografi: Marek Zawalski Grafisk design: Daniel Eriksson Producent: Kirstine Ilum Administration: Projektcentret Dansenshus (DK)

MaMa er støttet af: Augustinus Fonden, Wilhelm Hansen Fonden, Danmarks Nationalbanks Jubilæumsfond af 1968, Toyota Fonden, Oticon Fonden, Konsul Georg Jorck og hustru Emma Jorcks fond.MaMa er co-produceret af: Junge Hunde 2010, Rörelsen – koreografer i Skåne, Performers House, Silkeborg, Vestjyllands Højskole, Dansens hus –Laboratorie scenen.