DR Kommunikation

Pressenævnet: Intet genmæle i TV-Avisen

Pressemeddelelse   •   Sep 06, 2010 09:30 CEST

TV-Avisen bragte den 3. maj 2010 et indslag om, at et renoveringsprojekt på en lille ø nord for Læsø har modtaget fem millioner støttekroner.

Støtten - som bl.a. kom fra EU's strukturfond - er givet til et fyrtårn som ligger otte kilometer nord for Læsø, og fyret skal ifølge byrådsmedlem og tidligere borgmester på Læsø Olav Juul Gaarn Larsen tiltrække turister til øen.

Problemet er bare, at sejlforholdene til og fra fyret er særdeles vanskelige - og hvis det blæser mere end 8 m/sek., ja så er det praktisk talt umuligt at komme derud. Samtidig fremgår det, at der er mulighed for at fredningen af øen udvides, hvilket kan betyde, at man slet ikke kan komme derud.

I indslaget interviewes en lokal borger, den tidligere borgmester og en seniorforsker fra Statens Byggeforskningsinstitut.

TV-Avisens indslag er imidlertid faldet den tidligere borgmester for brystet. Han har derfor klaget til Pressenævnet og forlangt et dementi bl.a. med henvisning til, at der var tale om en ensidig fremstilling. Men det har Pressenævnet altså nu afvist. Nævnet henviser blandt andet til, at Gaarn Larsen har fået mulighed for at komme til orde, at fremstillingens oplysninger er korrekte, og at der derfor ikke er noget grundlag for at udtale kritik.