DANSK HR

Privat og offentlig forening samler kræfterne for at løse arbejdsmarkedets udfordringer

Pressemeddelelse   •   Feb 02, 2011 12:00 CET

RISSKOV – PID–Personalechefer I Danmark og Offentlige HR-Chefer (OHRC) har netop indgået et formelt samarbejde. Målet er at styrke de to foreninger og på sigt at sammenlægge de to HR-organisationer. Dermed er PID og OHRC de første foreninger, som understøtter de politiske toner om mere offentligt/privat samarbejde. Sammen vil de bidrage til at løse de arbejdsmarkedsudfordringer, Danmark står over for.

"Over de næste fem til otte år forlader et markant antal mellemledere i det offentlige arbejdsmarkedet. Det vedrører både private og offentlige HR-chefer, da der vil opstå en kamp om at finde de rigtige medarbejdere," lyder meldingen fra Kim Staack Nielsen, CEO og Chairman, PID.

Ét arbejdsmarked
PID og OHRC mener, at tiden er inde til nye midler og til at indse, at den rekrutteringsudfordring Danmark står over for ikke vindes ved, at de to sektorer konkurrerer mod hinanden om arbejdskraft. Det er en fælles udfordring, som kræver samarbejde.

"Som arbejdsgiver står vi i begge lejre over for en massiv rekrutteringsudfordring. I stedet for at slås om rovet vil vi gerne tænke mere langsigtet, strategisk og helhedsorienteret i ét arbejdsmarked, hvor man ikke enten lander i det private eller det offentlige, men hvor en naturlig del af karrieren kan være begge dele, og hvor man tilfører viden uanset, hvor man er på arbejdsmarkedet," siger Charlotte Hervit, formand, OHRC.

Ud over rekrutteringsudfordringen, er der mange andre arbejdsmarkedspolitiske drøftelser, hvor PID og OHRC kan bidrage. "Begge foreninger har en masse know how, som yderligere styrkes via samarbejdet. Så vi kan bidrage i forhold til mange arbejdsmarkedspolitiske udfordringer f.eks. diskussionen om efterlønnen og krav til uddannelsesinstitutionerne," siger Charlotte Hervit.

Opgør med holdninger
Via samarbejdet ønsker PID og OHRC ligeledes at gøre op med holdningerne til at arbejde i henholdsvis det private og det offentlige.

"Målet med samarbejdet er i første omgang at få skabt synlighed omkring det at være helhedsorienteret, altså at vi går sammen på trods af mange uformelle opfattelser af, at vi ikke kan bruge hinanden til noget," siger Charlotte Hervit.

De to foreninger mener, at der er perspektiver, som kan være til gavn for HR-chefer i begge sektorer. "Det er ikke nødvendigt at opfinde den dybe tallerken, uanset hvilken sektor man arbejder i. Gennem samarbejdet synliggøres de erfaringer, som de offentlige HR-chefer sidder med og omvendt, og de erfaringer kan være til gavn for modparten, så de kan lære af hinanden og udnytte den merviden, som opstår via samarbejdet," siger Kim Staack Nielsen.

Øget pres på HR-afdelingerne
Som en yderligere udfordring for HR har finanskrisen øget presset på HR-afdelingerne i begge sektorer om at være en større del af forretningen og kunne påvise værdien af investeringen i HR.

"Vi vil gerne skabe en synergi gennem samarbejdet, som kan være med til at understøtte det arbejde, HR leverer og dermed kunne synliggøre værdierne i HR i begge sektorer," understreger Kim Staack Nielsen.

PID er Danmarks største forening og faglige netværk for personalechefer og andre personaleansvarlige. PID's formål er at varetage interesserne for danske personalechefer fra både den private og offentlige sektor. Hos PID arbejder vi for at forbedre virksomhedernes kendskab og brug af personale til personaleudviklings- og administrative opgaver. Vi arbejder for at udbygge samarbejdet mellem personer, som dagligt arbejder med organisationsudvikling og personaleadministration og for at udvikle medlemmerne på deres arbejdsområde gennem en række medlemsservices.
PID har ca. 1065 medlemmer.