Visit Greenland

Pukkelhvaler i Grønland i stort antal

Pressemeddelelse   •   Jul 03, 2013 14:10 CEST

Der er over 3000 pukkelhvaler i Vestgrønland om sommeren, og de er kommet langtvejs fra - nogle helt fra Caribien - for at nyde godt af det arktiske spisekammer langs havene i Grønland. I hovedstaden Nuuk melder man nu om daglige observationer af de smukke hvaler.

- Hvalsafarisæsonen er kommet godt i gang, og i går har jeg alene fra mit kontorvindue kunnet se en pukkelhval, der lå og baskede med sin ene luffe i havoverfladen, og i dag en pukkelhval, som dykkede ned kun ca. tyve meter fra kysten, fortæller Malik Milfeldt fra turistorganisationen Visit Greenland.

Mange af hvalerne i Nuuk-fjorden, der er en af verdens største fjordsystemer, er stedtro, og returnerer således år efter år fra fx Caribien, hvor de drager til om vinteren for at parre sig og kælve. Og hos Naturinstituttet i Nuuk har man siden 2007 registreret de mange gengangere ved hjælp af hvalhaleidentifikation. Et forskningsprojekt, som også turister inviteres til at deltage i.

- Som turist på hvalsafari i Nuuk kan man faktisk gøre gavn i videnskabens navn ved at indsende de billeder, man har taget af hvalhaler til vores lokale forskere, og det er jo en win-win situation, at man både kan nyde de legesyge pukkelhvaler og samtidigt bidrage positivt til vores viden om hvalerne, siger Malik Milfeldt, og tilføjer:

- Pukkelhvalen hører nok til den art, som turister er allergladest for, fordi de ofte viser deres helt unikke haler, når de dykker og fordi de er tillidsfulde og nogle gange også akrobatiske, når de springer op over overfladen og lander med et gigantisk maveplasker.

Over 60 pukkelhvaler vurderes gennem de sidste fem år at have været stedfaste i Nuuk-fjorden, og hvert år kommer der nye til. For få dage siden blev der også spottet en kaskelothval i fjorden. Pukkelhvaler, vågehvaler, finhvaler og andre arter kan også ses ud for vestgrønlandske byer så som som Paamiut, Maniitsoq, Sisimiut, Ilulissat, Aasiaat, Qeqertarsuaq og Uummannaq.

Om Visit Greenland
Visit Greenland er Grønlands nationale turistråd med ansvar for udvikling af turisme i Grønland. Vi er ejet af det grønlandske selvstyre og stiftet som et aktieselskab.

Vi har hovedkontor i Nuuk, Grønland, og vi har et repræsentationskontor i København, Danmark.