LO - Landsorganisationen i Danmark

Regeringen forringer igen forebyggelsen

Pressemeddelelse  •  2011-05-30 09:04 CEST

- Man tror det er løgn. Nu har regeringen indgået aftale om at skære endnu en luns af Forebyggelsesfonden. Forleden snuppede de 300 millioner kroner. Nu tager de gudhjælpemig ekstra 90 millioner kroner fra det forebyggende arbejde, siger LO-sekretær Ejner K. Holst.

- Det kan simpelthen ikke passe, at de lønmodtagere, der har de hårdeste jobs, skal betale gildet for regeringens letsindige økonomiske politik.

Kommentaren kommer som en reaktion på de netop afsluttede forhandlinger om 2020-planen.

- Regeringens har mistet orienteringen. Nedskæringerne i forebyggelsen harmonerer på ingen måde med hverken intentionerne i velfærdsforliget fra 2006 eller regeringens efterlønsreform.

- Hvis folk skal blive længere på arbejdsmarkedet, må man naturligvis samtidig sørge for, at arbejdsforholdene bliver bedre, så lønmodtagerne ikke slides ned. Det var dét Forebyggelsesfonden skulle hjælpe med til. Men nu er fonden snart barberet ned til ingenting. Det er sørgeligt og helt uansvarligt, når man samtidig forringer folks mulighed for at trække sig tilbage, siger Ejner K. Holst.

Kontakt: Pressekonsulent Anette Bindslev, tlf. 23 38 42 14.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom