Dansk Metal

Regeringen og erhvervslivet spænder ben for vækst

Pressemeddelelse   •   Sep 15, 2010 11:12 CEST

Det er regeringen og erhvervslivet, der spænder ben for reformer, der kan føre til vækst. Det mener Torben Poulsen, der er leder af Metal A-kasse.

Danfoss-direktør Niels B. Christiansen ønsker en tysk model indført på det danske arbejdsmarked. Det er især den tyske model om arbejdstidsfordeling under den økonomiske krise har været en stor succes, som Danmark kan drage nytte af, mener Niels B. Christiansen.

Lederen af Metal A-kasse, Torben Poulsen, finder Danfoss-direktørens udmelding interessant, men i et indlæg i Politiken den 15. september 2010, skriver han, at det er regeringen og erhvervslivet - og ikke fagbevægelsen - der spænder ben for reformer, der kan føre til vækst:

"Tyske virksomheder kan med ' Kurzarbeit'-modellen modtage statsstøtte til lønudgifterne i op til to år. Det betyder, at virksomhederne ikke fyrer medarbejderne, men sætter dem ned i tid. Medarbejderne får så en slags ' supplerende dagpenge' i den tid, de ikke arbejder.

I Danmark har vi et tilsvarende system.

Vi kalder det arbejdsfordeling, men her i landet kan man maksimalt køre med statsstøtte i 26 uger.

Det er ikke fagbevægelsen, der modsætter sig en udvidelse af perioden; det er derimod regeringen og Danfoss' egen organisation, DI. En udvidelse af perioden med arbejdsfordeling vil nemlig kræve, at reglerne for supplerende dagpenge forandres. Regeringen ændrede disse regler for få år siden - med stor opbakning fra DI.

De nye regler betyder, at man kun kan modtage supplerende dagpenge i op til 30 uger. Denne ændring gav måske mening under den buldrende højkonjunktur, men den rammer de danske produktionsvirksomheder, som gerne vil holde på dygtige medarbejdere i en længere periode med nedgang i ordrebogen. Virksomheder som Danfoss."

Torben Poulsen peger også på, at der allerede i dag er gode muligheder for virksomhederne. De kan eksempelvis sende medarbejderne på efteruddannelse i stedet for på dagpenge:

"I stedet for blot at sætte medarbejderne ned i tid og sende dem hjem til passiv deltidsforsørgelse kan Danfoss og alle andre danske virksomheder faktisk benytte en pause i produktionen til at opgradere medarbejderne.

Virksomhederne har mange muligheder for at sende folk på kurser og efteruddannelse - også med relativt høj støtte fra det offentlige.

Fordelen ved denne model er dobbelt: Virksomhederne får dygtigere medarbejdere, der producerer mere og bedre, og medarbejderne øger deres 'markedsværdi'."

Læs hele Torben Poulsens indlæg her