TUI Danmark

Rejsebureau lader Facebook bestemme

Pressemeddelelse   •   Feb 09, 2016 09:50 CET

Crowdsourcing er en ny tendens inden for moderne virksomhedsledelse, hvor man lader kunderne være medbestemmende om vigtige beslutninger. Den bølge har Star Tour besluttet sig for at ride med på, idet rejsebureauet i dag stiller et spørgsmål på Facebook om, hvilket tiltag brugerne ønsker gennemført. Og for at motivere folk til at komme med så mange gode forslag som muligt, garanterer Star Tour på forhånd, at minimum ét forslag vil blive gennemført inden for et år.

- Facebook er jo et genialt værktøj til at komme i dialog med kunderne. Men for mange virksomheder bliver det som regel kun til envejs sniksnak, hvor de mange gode input fra kunderne ikke bliver taget alvorligt. Vi vil gerne vise vores kunder, at vi ikke alene lytter til dem, vi handler også ud fra deres ønsker, siger Nikolai Johnsen, der er pressechef for Star Tour.

Star Tour er med 208.000 følgere det største danske rejsebureau på Facebook, og hver uge kommer der en pæn mængde idéer og forslag til ændringer i rejsemulighederne. Men det kan ikke desto mindre være kompliceret for en virksomhed at komme fra tanke til handling.

- Vi får hver uge en masse forslag til nye destinationer, forbedringer på hoteller og priser, men det er jo svært at få idéer fra et socialt medie over i det daglige arbejde med at skabe rejser. Nu har vi så sat det i system ved at samle alle forslagene ét sted og ved at love at gøre noget ved det, siger Nikolai Johnsen.

Ifølge Star Tour vil udvælgelsen af det rigtige forslag foregå ved en intern gennemgang af samtlige brugeres idéer. Her skeler man naturligvis også til populariteten af de forskellige forslag ved at kigge på antallet af likes på brugernes kommentarer. Men det er naturligvis ikke uden risiko, at rejsebureauet på forhånd har forpligtet sig til at gennemføre ét af brugernes forslag.

- Vi kommer jo nok ikke til at få direkte fly til Australien i denne omgang. Men vi kunne godt finde på at åbne en ny destination eller at ændre i vores prisstruktur, hvis de rigtige forslag og argumenter kommer på bordet. Vi kan jo godt komme til at skulle lave en mindre økonomisk satsning, men vi er sikre på, at det nok skal lykkes, når vi på forhånd har vores kunders opbakning.

Star Tour tilhører TUI Nordic, der med en markedsandel på 20 procent, er den største aktør på det nordiske rejsemarked. Gruppen blev etableret i 1961 og tilbyder charterrejser, fly og krydstogter. Nogle af de mest populære rejsemål er De Kanariske Øer, Thailand, og Tyrkiet. TUI Nordic består af rejsearrangørerne Fritidsresor, Tema, Nazar og WonderCruises, Star Tour i Danmark og Norge, Finnmatkat i Finland og flyselskabet TUIfly Nordic. Gruppen har siden 2000 været en del af verdens førende rejsekoncern TUI Group, der i øjeblikket omfatter mere end 220 brands i 180 lande, otte flyselskaber med mere end 140 fly og 4.800 rejsebureauer i 16 lande. Totalt har TUI Group mere end 30 millioner kunder om året og over 55 000 ansatte i 31 lande.