Skyscanner

Rejsende protesterer mod sikkerhedsreglerne i lufthavne og indrømmer at de i frustration over reglerne smugler forbudte genstande med

Pressemeddelelse   •   Nov 30, 2010 09:02 CET

DANMARK, København - En undersøgelse udført af Skyscanner viser, at 42% af de rejsende erkender smugleri af forbudte genstande gennem lufthavns security mens næsten 50% føler, at kropsvisiteringen er en krænkelse af  deres privatliv.

Tusinder af amerikanere, der i denne uge tog et fly til New York, Los Angeles og andre byer i USA, blev opfordret til at deltage i ”Don’t touch my junk” kampagnen og nægte en fuld kropsvisitering i den hektiske Thanksgiving periode. For at kaste yderligere benzin på bålet, påstod en kvindelig passager i Orlando International Airport, at hun, da hun var blevet trukket til side til en kropsvisitering af en mandlig sikkerhedsvagt, var blevet taget på brysterne.

Mens amerikanerne har set sig sure på bodyscannere og kropsvisitering, kan søgemaskinen Skyscanner.dk afsløre, hvad de flyrejsende finder mest frustrerende i forbindelse med lufthavnenes sikkerhedschecks.

Resultaterne synes at vise opbakning til ”Don’t touch my junk” kampagnen, idet 46 % af alle respondenter anfører, at de har følt ubehag ved at sikkerhedspersonalet beføler dem over hele kroppen; 34% sagde at de havde ” følt sig lidt forlegne”, mens en ud af otte påstod at de havde følt sig krænket.

Ventetiden ved security checks var også en stor kilde til  frustrationer, hvor 57% sagde, at de altid følte at køerne var for lange. Noget der måske fremhæver de rejsendes frustrationer over både varighed og omfang af sikkerhedscheck,  er at 43% af de rejsende erkender at have smuglet forbudte genstande gennem security; 29% havde gjort det uforvarende mens 14% erkendte at smugleriet havde været bevidst.

Frustrationerne forsatte med, at 25% mente at personalet i security check var sure og nedladende. Imidlertid var den største irritationsfaktor ikke selve checket, men de medrejsende der fik køen til at gå i stå.

De flyrejsendes største frustrationer var:

1. at blive forsinket af folk, der ikke havde fulgt sikkerhedsforskrifterne og derfor forsinkede alle andre
  2. køernes længde især når der var tomme, ubemandede og inaktive båse ved siden af
  3. reglen om væsker i håndbagage
  4. at skulle tage livrem og sko af
  5. at forældre der bliver tvunget til at smage på den medbragte babymad og mælk
  6. at få sin taske gennemrodet

Om Skyscanner.dk:

Skyscanner er en søgeside, som sammenligner flyrejser. Det betyder simpelthen, at vi søger hos hundredevis af flyselskaber og rejsebureauer for at finde de bedste priser til dig – over hele verden. Brug vores søgeredskaber til at finde de billigste dage at flyve på og de billigste destinationer at flyve til.

PR-kontakt:

Kristin Andersson