TUI Danmark

Rekorduge hos Star Tour

Pressemeddelelse   •   Jan 12, 2016 09:31 CET

Januar er traditionelt højsæson for salget af charterrejser, hvor branchen samlet forventer at omsætte for 1 mia. kroner. Men selv de højeste målsætninger er blevet overgået hos rejsebureauet Star Tour, hvor trafikken på hjemmesiden nu har været rødglødende i dagevis. Sidste uge gav et salg på hele 5.000 vinterrejser, hvilket er det højeste antal på en enkelt uge nogensinde.

- Når året begynder, realiserer vi vores drømme, og her er en ferie øverst på ønskesedlen. Men når det går ekstra stærkt med salget af rejser i år, har det også noget at gøre med en dårlig sommer sidste år. Danskerne tør ganske enkelt ikke at tage chancer med det danske vejr, siger Nikolai Johnsen, der er pressechef for Star Tour.

Så når graderne falder i januar måned, stiger temperaturen til gengæld hos rejsebureauerne.

- I vinterdagene kan vi se en direkte sammenhæng mellem temperaturen i vejret og antallet af besøgende på vores hjemmeside. Jo koldere udenfor, jo varmere i rejsebranchen, siger Nikolai Johnsen.

Dermed tegner weekendens vejrudsigt på ned til minus 13 grader særdeles lovende for en fortsat indbringende måned i rejsebranchen.

Det høje salg af rejser kan virke noget paradoksalt i forhold til den øvrige verdenssituation, hvor der nærmest uge for uge er urolige hændelser. Men ifølge Nikolai Johnsen er danskerne ikke så nemme at holde hjemme i stuerne:

- Urolighederne i verden påvirker ikke, hvor meget danskerne rejser, men hvor vi rejser til. Vi kan se en stigende efterspørgsel på de trygge rejsemål som for eksempel Spanien, men også Thailand og Kap Verde er populært, fortæller han.

I hele januar forventer Star Tour at sælge 45.000 rejser. 8 ud af 10 rejser solgte er til skræddersyede koncepthoteller til enten familier, par eller aktiv ferie.

Star Tour tilhører TUI Nordic, der med en markedsandel på 20 procent, er den største aktør på det nordiske rejsemarked. Gruppen blev etableret i 1961 og tilbyder charterrejser, fly og krydstogter. Nogle af de mest populære rejsemål er De Kanariske Øer, Thailand, og Tyrkiet. TUI Nordic består af rejsearrangørerne Fritidsresor, Tema, Nazar og WonderCruises, Star Tour i Danmark og Norge, Finnmatkat i Finland og flyselskabet TUIfly Nordic. Gruppen har siden 2000 været en del af verdens førende rejsekoncern TUI Group, der i øjeblikket omfatter mere end 220 brands i 180 lande, otte flyselskaber med mere end 140 fly og 4.800 rejsebureauer i 16 lande. Totalt har TUI Group mere end 30 millioner kunder om året og over 55 000 ansatte i 31 lande.