TRIPLE LBI

Rezidor udpeger Wolfgang M. Neumann til administrerende direktør som efterfølger for Kurt Ritter.

Pressemeddelelse   •   Okt 09, 2012 12:24 CEST

"Vi er glade for at kunne bekendtgøre den planlagte udnævnelse af Wolfgang M. Neumann som administrerende direktør.  Han er en internationalt erfaren hoteldirektør, der vil fastholde Rezidor som ledende inden for branchen og som en værdifuld del af Carlson Rezidor Hotel Group - med fortsat fokus på at skabe indtægter og en profitabel vækst", udtalte Trudy Rautio, formand for Rezidors bestyrelse og administrerende direktør for Carlson.

Rautio tilføjede: “Kurt Ritter er en af hotelbranchens store ledere. Vi er taknemmelige for den rolle, han har spillet som leder af Rezidors vækst gennem to årtier til et af de hurtigst voksende hotelselskaber i verden. Senest har han medvirket ved etableringen af Carlson Rezidor Hotel Group som en af verdens største og mest dynamiske hotelgrupper". Rautio understregede, at Kurt Ritter i de første 3 måneder af 2013 vil fungere som rådgiver for Wolfgang M. Neumann, og i øvrigt også fremover være en vigtig strategisk rådgiver for hende.

Kurt Ritter (65) er en af de længst siddende administrerende direktører i hotelbranchen. Under hans ledelse er Rezidors portefølje vokset til mere end 430 hoteller med 95.000 værelser i drift og under udvikling i 70 lande på tværs af Europa, Mellemøsten og Afrika. I Danmark har han således stået i spisen for flere anerkendte hoteller, herunder flere forskellige hoteller i København, samtidig med at han har stået i spidsen for koncernens hotel på Frederiksberg, som tilbyder moderne konference- og mødelokaler på Frederiksberg og direkte metroforbindelse til Københavns Lufthavn Kastrup. I forbindelse med annonceringen af sin afsked udtalte Ritter: "Jeg har været heldig at kunne udleve min drøm. Jeg har altid ønsket at blive hoteldirektør, og når jeg ser tilbage på mere end 35 fantastiske år, har jeg mødt inspirerende mennesker, forhandlet spændende aftaler og altid nydt at arbejde i servicebranchen."

Ritter blev født i 1947 på sine forældres hotel i Schweiz, og han blev uddannet på den prestigefyldte École Hôtelière de Lausanne.  Højdepunkterne i hans karriere hos Rezidor omfatter en franchise-aftale med Carlson om at skabe Radisson SAS i 1994 og en aftale med Carlson i 2002 om udvikling af Country Inns & Suites, Park Inn og Regent i Europa, Mellemøsten og Afrika. I 2005 indgik Ritter en verdensomfattende licensaftale med Missoni om at udvikle og drive livsstilsbrandet Hotel Missoni. I 2006 var han ansvarlig for Rezidors første notering på Stockholms børs. I september 2012 underskrev Ritter en strategisk allianceaftale med Regent Hotels & Resorts (RHR) om at drive Regent-hotellerne i Europa, Mellemøsten og Afrika, og igen drive hoteller i luksussegmentet (RHR havde overtaget navn og virksomheder fra Carlson og Rezidor i 2010). Carlson og Rezidor blandt andet blevet kendt for, at prioritere den gode beliggenhed højt. I Danmark kan det for eksempel ses på deres ejerskab Radisson Blu-hotellet i hjertet af Aarhus, som ligger i gåafstand fra både ARos og Den Gamle By.

Wolfgang M. Neumann blev ansat i Rezidor i maj 2011. Mens han forbereder sig på at overtage rollen som administrerende direktør, siger han: "Jeg er beæret over at efterfølge Kurt Ritter, og jeg ser frem til at lede Rezidor gennem vores ambitiøse strategi, Route 2015. Vi vil fortsat fokusere på at opfylde vores gæsters, ejeres og aktionærers behov, mens vi bygger på vores dynamiske virksomheds unikke kultur".

Gennem Route 2015 - et omfattende program, der blev lanceret i december sidste år - tilstræber Rezidor at øge sin EBITDA-margin med 6 til 8 procent i 2015. Strategien fokuserer stærkt på at øge indtjeningen, ikke mindst gennem et globalt strategisk partnerskab med Carlson, omkostningsbesparende initiativer, programmer til forbedret forvaltning af aktiver og yderligere vækst i den licensbaserede hotelportefølje - med fokus på nye og voksende markeder som Rusland/CIS og Afrika.

Om Wolfgang M. Neumann

Wolfgang M. Neumann (50) er født i Østrig. Han er uddannet ved Institute of Hotel and Tourism Management i Klessheim, Østrig og har deltaget i Senior Executive Management-kurser på INSEAD Management School i Frankrig og på Cornell University, Ithaca, New York. Han har arbejdet i mere end 20 år for Hilton Hotels & Resorts, hvor han har haft forskellige operationelle og koncernledende stillinger, herunder direktør for Storbritannien og Irland og direktør for Europa og Afrika. Før han tiltrådte sin nuværende stilling i Rezidor, var Neumann administrerende direktør for Arabella Hospitality Group i München, Tyskland. Han er gift og har tre børn.

For yderligere information, kontakt venligst

Christiane Reiter, Senior Director Corporate Communication, Christiane.Reiter@Rezidor.com

Renu Snehi, Senior Director Corporate Communication, Renu.Snehi@Rezidor.com

Om Rezidor Hotel Group

Rezidor Hotel Group er et af verdens hurtigst voksende hotelselskaber og medlem af Carlson Rezidor Hotel Group. Gruppen har en portefølje på mere end 430 hoteller i drift og under udvikling med 95.000 værelser i 70 lande.

Rezidor driver mærkerne Radisson Blu og Park Inn by Radisson i Europa, Mellemøsten og Afrika sammen med Club Carlsons loyalitetsprogram for hyppige hotelgæster. Under en verdensomspændende licensaftale med det ikoniske, italienske modehus Missoni driver og udvikler Rezidor desuden livsstilsbrandet Hotel Missoni. Her har Radisson Blu Århus Hotel for eksempel udmærket sig ved at vinde Danish Travel Award syv år i træk. Som den første kæde i verden kunne Radisson Blu i september 2005 tilbyde gratis internetadgang på alle hoteller. Dette gælder også det største og ældste af Radissons hoteller i København – Radisson Blu Royal Hotel

I november 2006 gik Rezidor på børsen i Stockholm. Carlson, et privatejet, verdensomspændende hotel- og rejseselskab, der har base i Minneapolis (USA), er majoritetsaktionær.

Rezidor Hotel Group har hovedkvarter i Bruxelles, Belgien.

For yderligere information, besøg www.rezidor.com