McAfee

Så meget koster forbrydelser samfundet

Pressemeddelelse   •   Jul 25, 2013 14:09 CEST

Efter flere års gisninger og forsøg på at kvantificere effekten af cyberkriminalitet på verdensøkonomien tog McAfee initiativet til at skabe en omfattende finansiel model og metode til beregning af omkostninger for samfundet. McAfee havde udført CSIS, en førende international politisk institution i forsvars-og sikkerhedsspørgsmål, for at skabe den rigtige model og rapporten. Den første rapport omhandler USA, men modellen kan anvendes på et globalt plan.

Rapporten, Estimating the Cost of Cyber ​​Crime og Cyber ​​Spionage, er nu blevet offentliggjort, og identificerer omkostninger på 100 milliarder dollars - mere end 550 milliarder kroner - hvert år. Det fastslås også, at så mange som 508.000 arbejdspladser gik tabt på grund af de forskellige typer af cyber-forbrydelser. For at nå frem til disse omkostninger søgte CSIS hjælp fra økonomer, eksperter om intellektuel kapital og sikkerhedseksperter. Rapporten måler såvel tab for virksomheden i form af decideret tyveri af finansielle aktiver og intellektuel kapital, men også andre omkostninger, der er en følge af angrebene: indvirkningen på virksomhedens brand og tillid fra sine kunder, forsyningsproblemer, og omkostningerne til at "rydde op" efter tyvene samt indførelse af nye sikkerhedsløsninger. Bedrageriet mod privatpersoner er også knyttet til omkostninger i almindelighed.

"Vi tror, at CSIS - Rapporten er den første af sin art, hvor man ved hjælp af egentlige økonomiske modeller kan udlede de faktiske tab i forbindelse med it-kriminalitet. Der har været flere estimater i år, men ingen har lagt kræfter i at kontrollere dem. Når beslutningstagere og andre, der arbejder for at forstå vigtigheden af ​​it-sikkerhed, har brug for solid information at basere deres beslutninger på, "siger Mike Fey, Global CTO hos McAfee.

Den primære udfordring i beregningen af omkostningerne er at de berørte virksomheder ofte ikke har et helt klart billede af, hvad der er gået tabt, og det er vanskeligt at opgøre tabet af intellektuel kapital. Undersøgelser vurderes ikke så pålidelig for at få et overblik over det reelle omfang af angrebet. Rapporten anvender de tilsvarende samfundsmæssige omkostninger for forskellige typer af kriminalitet og ulykker for at opnå en brugbar videnskabelig model til beregning af omkostninger.

"Denne rapport er også den første som der forbinder cyberkriminalitet og IT spionage med tab af arbejdspladser. Ved hjælp af tal fra det amerikanske handelsministerium, med information om hvor mange amerikanske arbejdspladser der går tabt til udlandet, nåede vi den konklusion, at 508 000 arbejdspladser kan gå tabt som følge af dette. Tal der er en  del af det samlede billede. Hvis mange af disse job er højt kvalificerede job, der blev eksporteret til udlandet på grund af stjålne intellektuelle kapital er konsekvenserne endnu mere vidtrækkende, "sagde James Lewis hos CSIS, en af ​​rapportens forfattere.

Lewis og medforfatter Stewart Baker påpeger, at omkostningerne i penge, ikke fuldt ud kan opfylde alle de negative konsekvenser som følger af cyberkriminalitet har på verdensøkonomien. Faktorer såsom hvordan innovativt klima, verdenshandel og sociale omkostninger skal også overvejes, og vil være i fokus for fremtidige rapporter ved hjælp af samme model.

McAfee, der er et datterselskab 100 % ejet af Intel Corporation (NASDAQ:INTC), er verdens største dedikerede udbyder af sikkerhedsteknologi. McAfee leverer proaktive og afprøvede løsninger og tjenester, som medvirker til at beskytte systemer, netværk og mobile enheder verden rundt, så brugerne trygt kan oprette forbindelse til internettet, browse og handle online. Med sin uovertrufne Global Threat Intelligence i ryggen skaber McAfee innovative produkter, som sætter private brugere, virksomheder, den offentlige sektor og tjenesteudbydere i stand til at overholde lovgivningen, beskytte data, undgå afbrydelser, identificere sårbarheder og løbende overvåge og forbedre deres sikkerhed. McAfee fokuserer konstant på at finde nye måder at beskytte sine kunder på. http://www.mcafee.com/dk