KPMG Danmark A/S

Sådan bliver firmajulegaven skattefri

Pressemeddelelse   •   Nov 22, 2010 09:07 CET

Som udgangspunkt er alle gaver fra en arbejdsgiver til medarbejderne skattepligtige. Det er dog muligt for en virksomhed at give en skattefri julegave, hvis gaven består af naturalier som vin, chokolade eller en gavekurv med delikatesser.

"I alle tre tilfælde består gaven af naturalier og er derfor skattefri. Men vælger virksomheden at give et gavekort til en butik, skal medarbejderen betale skat af gavekortets værdi, da sådan et gavekort sidestilles med kontanter af skattemyndighederne," siger senior tax manager Pernille Paisen fra revisions- og rådgivningsfirmaet KPMG.

Men ingen regel uden undtagelser. Det er således muligt at give et gavekort uden at skulle betale skat af værdien, når gavebeviset er meget begrænset i sit anvendelsesområde, og ikke kan indløses til kontanter.

"Jo flere valg et gavekort giver, jo mere minder det om kontanter. Men i et bindende svar har skatterådet bekræftet, at en julegave til en medarbejder i form af et gavebevis, der ikke overstiger 700 kr., og som giver ret til en gave som i forvejen er udvalgt arbejdsgiveren, ikke er skattepligtig. Som eksempelvis et gavebevis til en specifik restaurant, hvor arbejdsgiveren har valgt de menuer, som medarbejderen kan vælge imellem," siger Pernille Paisen.

Det skal nævnes, at gavebeviset desuden var personligt og ikke kunne indløses til kontanter eller til andre retter eller ydelser fra den specifikke restaurant.

Svaret ligger på linje med en afgørelse fra 2009, hvor landsskatteretten anså et gavekort for et naturalie, da det gav et afgrænset valg mellem 25 gaver, der på forhånd var udvalgt af arbejdsgiveren.

Det er således afgørende for skattefritagelsen, at gavebeviset er tilstrækkeligt afgrænset for at blive opfattet som et naturalie. Det er derfor nærliggende, at SKAT også vil anerkende et gavebevis for at være skattefrit, hvis det kan indløses til en specifik ting som eksempelvis en bestemt lysestage eller skål, og gavebeviset blot er givet for at give medarbejderen mulighed for selv at vælge farven på gaven. Derimod vil et gavebevis på 700 kr. til en navngiven forretning ikke være tilstrækkeligt afgrænset i sit anvendelsesområde og vil derfor blive betragtet som kontanter.

Pernille Paisen
Senior Tax Manager, KPMG