Dansk Metal

Samfundet har brug for rigtige fagforeninger

Pressemeddelelse   •   Sep 10, 2010 10:36 CEST

Der er stor forskel på at være medlem af en rigtig fagforening og så de såkaldte gule alternative. Men det er ikke kun prisen, der er forskellig. Det er kvaliteten også.

Dansk Metals næstformand tager i dagens udgave af Jyllands-Posten kraftigt til genmæle overfor nogle artikler, som avisen bragte den 28. august i år.

I avisens artikler kunne man læse, at der er stor forskel på, hvor meget man betaler som medlem af en rigtig fagforening og de såkaldte gule alternativer.

Men ifølge Claus Jensen giver det ikke mening at sammenligne kontingentstørrelserne mellem eksempelvis Metal og de gule.

- Af artiklerne kunne man få det indtryk, at det tilbud, man får hos eksempelvis Dansk Metal og hos de gule, er det samme. Det er ikke tilfældet, og derfor er en direkte prissammenligning ikke mere relevant end det at få oplyst, at frakker er dyrere end undertrøjer. Pris og kvalitet hænger naturligvis sammen.

Ifølge Claus Jensen får mang hos Dansk Metal et langt bedre tilbud end hos de gule:

- Som medlem af Dansk Metal betaler man ikke blot for en udvidet retshjælpsforsikring. Vi hjælper hver eneste dag mange medlemmer med alt lige fra fejl i lønsedler til at vinde arbejdsskadesager i Højesteret. At føre faglige sager er naturligvis kernen i enhver fagforenings arbejde, og her er jeg ikke i tvivl om, at vi er langt bedre og mere kvalificerede end samtlige gule konkurrenter. Det er trods alt os - og ikke de gule - der gennem mere end 125 år har forhandlet overenskomsterne på plads med arbejdsgiverne, og derfor har vi det mest indgående kendskab til regler og muligheder. Et medlem af Dansk Metal står væsentligt stærkere end et medlem af de gule, skulle der opstå en tvist med arbejdsgiveren. Og den fordel kan være mange penge værd for det enkelte medlem.