Dansk Metal

Satser på tryghed

Pressemeddelelse   •   Nov 01, 2010 11:09 CET

Når der skal forhandles overenskomster på det statslige område i 2011, vil mere tryghed være et vigtigt krav. Løn står også højt på listen, men forhandlingerne ventes at blive vanskelige.

Tryghed bliver et centralt punkt, når Dansk Metal sammen med de Offentligt Ansattes Organisationer skal forhandle overenskomster for de ansatte i staten i 2011. Hvad den tryghed skal rumme, har de faglige organisationer allerede en række forslag til.

”Tryghed er ikke kun længere opsigelsesvarsler, men også at blive rustet til forandringer. For eksempel gennem uddannelse, så den enkelte bliver i stand til at påtage sig nye opgaver i sit job eller bliver klar til helt andre udfordringer”, siger forbundssekretær Keld Bækkenlund Hansen, Dansk Metal.

En hård knast

Lønningerne i staten ventes at blive en af de hårdeste knaster ved forhandlingerne næste år.

”Vi har erkendt, at overenskomstforhandlingerne ikke bliver et ”tag-selv-bord” og at vi ikke kommer i nærheden af det gode forlig fra overenskomsten i 2008”, siger Keld Bækkenlund Hansen.

Skylder på grund af lønstigninger

De afdæmpede forventninger skyldes især de seneste års krise i de private erhverv. De statslige lønninger følger normalt udviklingen på det private område. Men de seneste par år er lønningerne i staten steget mere end i de private erhverv.

”Hvis vi slavisk havde fulgt den såkaldte reguleringsordning skulle de ansatte i staten være gået ned i løn midt i en overenskomstperiode. Det undgik vi, men nu er vi bagud på point ved de kommende overenskomstforhandlinger”, siger Keld Bækkenlund Hansen.

Se her de krav som de Offentligt Ansattes Organisationer har meldt ud.