schmidt hammer lassen architects

schmidt hammer lassen architects vinder konkurrence om Skanderborgs nye samlingssted

Pressemeddelelse   •   Dec 02, 2013 13:29 CET

schmidt hammer lassen architects har sammen med entreprenørfirmaet KPC A/S og ingeniørfirmaet Bascon A/S vundet konkurrencen om at udforme Skanderborgs nye folkelige samlingssted – Skanderborg Fælled. Det godt 18.000 kvadratmeter store bygningsanlæg samler Skanderborg Kommunes administration og opfylder samtidigt behovet for et centralt samlet idrætstilbud for hele kommunen. Ambitionen er, at Skanderborg Fælled skal vise nye veje, understøtte en innovativ og tværfaglig samarbejdskultur samt være et dynamisk, attraktivt og levende samlingssted for kommunens borgere. Med vinderforslaget får Skanderborg et projekt, som er uformelt, åbent, tilgængeligt og i tæt kontakt med naturen.

Det nye bygningsanlæg er placeret i et nyetableret naturområde, Anebjergskov, i den nordlige del af Skanderborg. Anlægget fremstår som en samling af flere bygninger, der, uden en klar for- og bagside, danner samspil med det omkringliggende landskab. Funktionelt er projektet opdelt i fire zoner: ankomst, mødecenter, idrætsfaciliteter og administrationscenter. Alle funktioner sammenbindes af ankomstområdet, som strækker sig tværs gennem anlægget. Fra ankomstområdet er der direkte indkig til både byrådssal og idrætshal, hvilket medvirker til, at bygningens funktioner opleves som uformelle og i øjenhøjde med borgeren.

”Med vores projekt skaber vi en arkitektonisk nyfortolking af træfpunktet mellem borger og kommune. Skanderborg Fælled er et sted, hvor bygningens funktioner er åbne og tilgængelige, og hvor det store potentiale i det omkringliggende landskab udnyttes optimalt,” forklarer John Lassen, partner hos schmidt hammer lassen architects. ”Det skal være et sted, hvor borgere mødes og interagerer i et åbent og dynamisk miljø – midt i naturen.”

I administrationsbygningen, med plads til 700 arbejdspladser, er der lagt vægt på en dynamisk og fleksibel kontorindretning, som kan danne rammen om et attraktivt arbejdsmiljø. Idrætsfaciliteterne består af en dobbelthal, som kan inddeles i to håndboldbaner med plads til omkring 1.700 siddende tilskuere. I dobbelthallen er der desuden mulighed for at åbne ud mod landskabet, hvilket giver mulighed for at afholde events, som foregår både inde og ude.

Aktive udearealer
Arkitektonisk har det været afgørende at skabe et robust bygningsanlæg, som i sit udtryk inviterer borgere på tværs af samfundslag, alder og kultur indenfor. Derfor er de udendørs ankomstarealer til Skanderborg Fælled også åbne og inviterende. Området udenfor bygningerne giver mulighed for aktivitet og bevægelse i fint samspil med parkeringspladserne, som er placeret i det kurvede landskab. Arkitektonisk er der lagt vægt på at skabe en oplevelse af, at bygninger og landskab flyder sammen.

”Landskabet på Fælleden bliver en aktiv medspiller i oplevelsen af hele projektet. Vi skaber et sted, hvor ude og inde flyder sammen – et område, som inviterer til bevægelse og ophold – også udenfor husets åbningstid,” udtaler Trine Berthold, associeret partner hos schmidt hammer lassen architects.”Her vil man som borger kunne tage hen for at få vejledning af kommunens medarbejdere, og for at nyde naturen, lege, løbe, udfordres og inspireres.”

Bæredygtige tiltag
I bygningsdesignet arbejdes med flere bæredygtige tiltag som for eksempel optimal udnyttelse af dagslys, naturlig ventilation og en effektiv klimaskærm. Grønne planter benyttes på udvalgte facader som solafskærmning, mens indendørs plantevægge øger biodiversiteten og bidrager til et godt indeklima i bygningen. Målet er at opnå en DGNB sølv bæredygtighedscertificering.

Projektet Skanderborg Fælled forventes at stå færdigt i efteråret 2016.

schmidt hammer lassen architects har mange års erfaring med at designe multifunktionelle bygninger og arbejder netop nu på at færdiggøre Dokk1 i Aarhus, Skandinaviens største folkebibliotek, med tilhørende kontorudlejningslokaler, letbanestation og fuldautomatisk parkeringsanlæg. I Malmø, Sverige, opføres Malmø Live, som bliver Øresundsregionens nye store kulturhus med koncertsal til byens symfoniorkester, kongresfaciliteter og hotel. Dokk1 står efter planen færdig i 2014, mens Malmø Live indvies i sommeren 2015.

Arkitekt

Bygherre
Skanderborg Kommune

Areal
18.424 m2

Konkurrence
2013, 1. præmie i OPP-konkurrence

Totalentreprenør
KPC A/S

Ingeniør

Bascon A/S

Landskabsarkitekt
schmidt hammer lassen architects

Med mere end 25 års erfaring er schmidt hammer lassen architects en af Skandinaviens mest anerkendte, prisvindende arkitektvirksomheder. Virksomheden, som er dedikeret til innovativt og bæredygtigt design, har kontorer i Aarhus, København, London og Shanghai.

schmidt hammer lassen architects blev etableret i Aarhus i 1986 og har i dag 150 ansatte. Kredsen af partnere omfatter Morten Schmidt, Bjarne Hammer, John F. Lassen, Kim Holst Jensen og Kristian Lars Ahlmark samt fire associerede partnere. Den daglige ledelse af virksomheden varetages af administrerende direktør Bente Damgaard.

Besøg vores hjemmeside på www.shl.dk