SE

SE indleder fibersamarbejde med VOS

Pressemeddelelse   •   Feb 03, 2011 13:02 CET

SYD ENERGI (SE) har indgået en samarbejdsaftale med Vejle Oplands Strømforsyning (VOS) med henblik på at udrulle og drive fiberbredbånd i Vejle og oplandet. VOS har valgt ikke selv at udrulle og drive et fiberbredbånd og da SE har fået skabt en lønsom og perspektivrig forret-ningsmodel, har de to parter igennem de seneste måneder været i dialog om et fremtidigt samarbejde, der nu gøres til virkelighed.

VOS ønsker at give kunderne flere muligheder

VOS valgte, da mange af de øvrige elselskaber i branchen hver især begyndte at udrulle og drive fiberbredbånd, ikke at følge trop. I stedet for valgte VOS at tilbyde trådløst bredbånd, der i dag kan ses som et godt supplement til det kabelbaserede fiberbredbånd.

Tiden er nu inde til at kunderne også får mulighed for at få fiberbredbånd, men VOS ser ingen grund til at løse opgaven alene. Derfor indleder VOS nu et samarbejde med SE, som vil udrulle fiberbredbånd i Vejle og oplandet, nærmere bestemt området fra Vejle NV og ud mod Vandel, hvor VOS un-derstøtter udrulningen med sine stærke kunderelationer:

- Vi er overbeviste om, at fiberbredbånd kan være med til at skabe vækst, udvikling og store oplevelser for borgere og virksomheder i Vejle og oplandet. Vi har ikke selv valgt at udrulle fiberbredbånd, men glæder os over at vi i samarbejde med SE kan tilbyde borgerne i og om-kring Vejle et fiberbredbånd, med en stærk og bred teknisk løsning, der kombineres med en god og nærværende kundeservice, udtaler Karl Erik Pedersen, direktør i VOS.

SE ønsker at udnytte stordriftsfordele

I 2010 formåede SE at byde over 14.000 nye kunder velkommen på fiberbredbåndet og der-med kan SE glæde sig over en markedsandel på næsten 25 %, i de områder hvor fiberbred-båndet i dag er rullet ud. I 2010 formåede SE ligeså for første gang, at skabe en lønsom drift af fiberbredbåndet, med et forventet driftsoverskud på 27 mio. kr. og det skyldes bl.a. at stor-driftsfordelene er begyndt at blive omsat til resultater:

- Vi er stolte over, at vi nu har fået optimeret og skabt nok skala i vores fiberforretning, så det er blevet en lønsom forretning for SE. Vi har nu fået vores base på plads og er derfor også begyndt at se ud på nye geografiske områder der kan styrke forretningen, fortæller Niels Duedahl, adm. direktør i SE.

SE vil i løbet af april måned påbegynde gravearbejdet i Vejle og opland.

SE styrker udrulningen i Syd- og Sønderjylland

Samarbejdet med VOS vil ikke få nogen indflydelse på udrulningen af fiberbredbånd i det øvrige Syd- og Sønderjyske område, som stadig skal være gennemført inden 2016. Tværtimod har den økonomiske afmatning, gjort det muligt at intensivere udrulningen i 2011:

- Vi arbejder hver dag for at sikre, at vores andelsselskab skaber en masse fantastiske ople-velser for vores kunder, uden at gå på kompromis med, at de valg vi træffer skal være løn-somme. Derfor vil vi i 2011 udnytte, at vi kan få mere for vores investeringsmidler og det
betyder en hurtigere udrulning, hvor bl.a. udrulningen i de større Syd- og Sønderjyske byer gøres færdig, siger Niels Duedahl.

For yderligere information kontakt:

Niels Duedahl, adm. direktør, SYD ENERGI, mobil 2922 8508, nidu@sydenergi.dk
Karl Erik Pedersen, direktør, VOS, mobil 4016 1211, info@vos-el.dk

SE er et af landets største el-selskaber og udbydere af lynhurtigt fibernet. Vi er et moderne og åbent selskab - med kort vej til dig som kunde. Vi er et andelsselskab, så alle der bor i vores forsyningsområde, og har en el-måler fra os, er andelshavere – og dermed medejere af SE. At hovedparten af vores kunder er vores medejere, er et omdrejningspunkt for hele vores tankegang. I stedet for blot at tænke på overskud og profit, kan vi koncentrere os om at skabe en sund forretning til gavn for vores medejere og hele regionen.