SE

SE på sporet med solidt halvårsresultat

Pressemeddelelse   •   Aug 30, 2012 11:30 CEST

Trods meget ambitiøse mål for årets indtjening kan SE glæde sig over et solidt halvårsresultat for 2012, med et driftsoverskud på 184 mio. kr. Resultatet er 30 mio. kr. bedre end samme tidspunkt sidste år og 2,5 mio. bedre end et meget ambitiøst budget. Resultatet skyldes primært et stadigt stigende antal fiberkunder der samtidig køber flere produkter, men også lønsomhed i energi- og klimaforretning, hvor bl.a. salget af solceller er blevet tidoblet.

Solidt halvårsresultat viser, at SE gør visioner til virkelighedMed et driftsoverskud før afskrivninger (EBITDA) på 184 mio. kr., præsenterer SE igen i år det bedste halvårsresultat nogensinde. Med resultatet er SE godt på vej mod at virkeliggøre SE’s forretningsplan ”20i15”, hvor målsætningen er, at generere et driftsoverskud i 2015 på 670 mio. kr.

- Vi er meget stolte over, at vi igen i år kan præsentere et flot halvårsresultat. Vi satte sidste år SE på en rejse, der har til formål at øge driftsoverskuddet fra 250 mio. kr. i 2010 til 670 mio. kr. i 2015 – og det vel at mærke drevet af vækst i vores kommercielle aktiviteter. Vi har et mål om at skabe en virksomhed i bedre balance, hvor vores netselskab skal fylde under halvdelen af vores indtjening, hvor det tidligere har været over 80 %, og dette resultat viser med al tydelighed, at vi er godt på vej til at gøre vores visioner til virkelighed, forklarer økonomi- og koncerndirektør Jan Vorup Nielsen.

SE forventer, at generere et driftsoverskud på over 400 mio. kr. for hele 2012, og dermed vil budgettet og forretningsplanen blive overgået med mere end 20 mio. kr. SE forventer også, at årets resultat før skat bliver positivt.

55.000 fiberkunder køber flere produkterI maj måned fejrede SE fiberkunde nr. 50.000 og udviklingen fortsætter. Derfor kan SE i dag glæde sig over 55.000 fiberkunder, hvoraf mere end 3.000 er erhvervskunder. SE har i 2012 fået 12.500 ny kunder. Det er en salgsfremgang på 25 % i forhold til samme periode sidste år og ligeså glædeligt er det, at kunderne generelt køber flere produkter end tidligere:

- Vi må konstatere, at Syd- og Sønderjylland har taget førertrøjen på, når det gælder om at komme på forkant med den digitale udvikling. Vi oplever hver dag en stor efterspørgsel efter vores bredbåndsprodukter, men hvor det tidligere er gået lidt mere trægt, i forhold til at sælge tv og telefoni til at supplere deres bredbåndsprodukt, vælger en stadig større andel af vores kunder, at købe hele pakke. Det er naturligvis med til at sikre en bedre lønsomhed i vores bredbåndsforretning, siger koncerndirektør Lars Andreasen, der har ansvaret for SE’s bredbåndsforretning.

Målet for 2012 er at byde 20-25.000 nye fiberkunder velkomne hos SE, mod 18.500 i 2011, hvilket ser ud til at lykkes. På nuværende tidspunkt forventes det, at salget ultimo 2012 vil lande på ca. 21.500, hvilket betyder at vi bydes indenfor hos hvert tredje hus vi graver ud til.

Bedre lønsomhed og kommerciel fremgang i energi- og klimaforretningenDen positive fremdrift er dog ikke forbeholdt bredbåndsforretningen. Også SE’s største division, Energi & Klima, har det forgangne halve år øget lønsomheden i driften af elnettet og ikke mindst er salget i de kommercielle aktiviteter blevet styrket.

Det drejer sig bl.a. om salg af vindstrøm til dansk erhvervsliv, samt et stærkt øget salg af solceller, der på nuværende tidspunkt er tidoblet i forhold til hele 2011:

- Vores satsning på at sælge bæredygtige energi- og klimaprodukter til både private og erhverv ser virkelig ud til at lykkes. Solcellesalget i Danmark generelt er eksploderet i 2012 og det er lykkedes os at tage vores del af det voksende marked, og så er den efterhånden lange liste af interesserede virksomheder der ønsker at lave partnerskabsaftaler med vores nye klimaforretning, SE Big Blue, nu at blive omsat til reelle kontrakter, fortæller koncerndirektør Ole Fruekilde Madsen, der leder divisionen SE Energi & Klima.

Nøgletal for SE’s halvårsresultat 2012(Realiseret i mio. kr. pr. 30. juni 2012)

Omsætning

EBITDA

EBIT

Resultat før skat

For yderligere information kontakt:

Jan Vorup Nielsen, økonomi- og koncerndirektør, SE, mobil 22 28 37 59, jan@se.dk
Lars Andreasen, koncerndirektør, SE Kommunikation, mobil 24 63 22 29, lars@se.dk
Ole Fruekilde Madsen, koncerndirektør, SE Energi & Klima, mobil 20 30 80 37, ole@se.dk

SE er et af landets største el-selskaber og udbydere af lynhurtigt fibernet. Vi er et moderne og åbent selskab - med kort vej til dig som kunde. Vi er et andelsselskab, så alle der bor i vores forsyningsområde, og har en el-måler fra os, er andelshavere – og dermed medejere af SE. At hovedparten af vores kunder er vores medejere, er et omdrejningspunkt for hele vores tankegang. I stedet for blot at tænke på overskud og profit, kan vi koncentrere os om at skabe en sund forretning til gavn for vores medejere og hele regionen.