SE

SE's køb af Stofa godkendt af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Pressemeddelelse   •   Feb 08, 2013 10:43 CET

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har i dag godkendt energi- og telekoncernen SE’s køb af Stofa. Godkendelsen sker uden forbehold fra myndighedernes side. Med godkendelsen er SE nu klar til at realisere koncernens ambition om at være en national udfordrer til de store spillere på markederne for tv og bredbånd.

I efteråret blev SE enige med Ratos om at købe Stofa, der igennem flere år har leveret markante økonomiske resultater. Med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens godkendelse af købet, er den sidste sten nu ryddet af vejen for, at Stofa kan blive en del af SE-koncernen. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens godkendelse af købet sker uden forbehold, og dermed kan handlen nu gennemføres:

”Vi er meget tilfredse med myndighedernes godkendelse. Med Stofa får vi nemlig flere kunder i ryggen, og derfor bliver vi nu en reel national udfordrer til de store spillere på markederne for tv og internet. Vi vil sikre mere konkurrence, og det bliver til gavn for kunderne, som får mere og bedre indhold til en konkurrencedygtig pris,” siger Niels Duedahl, adm. direktør i SE, om Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens afgørelse.

Som andelsselskab er SE (tidligere Syd Energi) ejet af kunderne, og derfor skulle SE´s repræsentantskab godkende købet. Det skete i november måned med 92,4 % af stemmerne.

SE som national udfordrerMed købet af Stofa forstærker SE både sin eksisterende forretning inden for bredbånd og tv væsentligt, ligesom også koncernens samlede lønsomhed styrkes. Med flere kunder i ryggen kan SE nu ifølge adm. direktør, Niels Duedahl, tilbyde danskerne et stærkere alternativ til de eksisterende spillere:

”Vi mener, at SE og Stofa er et oplagt match, hvor de gode kundeoplevelser udgør det ene ben i begge vore virksomheders succes, mens kundernes medbestemmelse udgør det andet.  Vi deler en folkelig forankring, og med stærke kompetencer, der styrker hinanden på henholdsvis TV og internet, får vi nu mulighed for at gøre SE til en endnu mere solid forretning til gavn for konkurrencen og dermed kunderne, herunder ikke mindst medlemmerne af de mange antenneforeninger, der har valgt Stofa” siger Niels Duedahl, adm. direktør i SE.

SE har betalt 1,9 mia. kr. for Stofa A/S, som hidtil har været ejet af den svenske kapitalfond Ratos.

For yderligere information kontakt:

Niels Duedahl, Adm. direktør, SE, mobil 29 22 85 08
Jan Lyng Lauridsen, Kommunikationschef, SE, mobil 20 53 58 76

SE er et af landets største el-selskaber og udbydere af lynhurtigt fibernet. Vi er et moderne og åbent selskab - med kort vej til dig som kunde. Vi er et andelsselskab, så alle der bor i vores forsyningsområde, og har en el-måler fra os, er andelshavere – og dermed medejere af SE. At hovedparten af vores kunder er vores medejere, er et omdrejningspunkt for hele vores tankegang. I stedet for blot at tænke på overskud og profit, kan vi koncentrere os om at skabe en sund forretning til gavn for vores medejere og hele regionen.