DR Kommunikation

Send billeder ind af dine hverdagsritualer

Pressemeddelelse   •   Jun 10, 2011 11:50 CEST

Her bliver alle danskere opfordret til at indsende fotos af deres egne eller andres hverdagsritualer, og det hele resulterer i en vandreudstilling, der skal gå hele landet rundt.

I forbindelse med Copenhagen Photo Festival fra den 9.-19. juni bliver hele Nørrebrogade i København forvandlet til et langt galleri, når udstillingen ’2200 Hverdagsritualer’ bliver vist i butiksruderne på den velbesøgte gade, der strækker sig fra Dronning Louises Bro til Nørrebro Station.

Udstillingen viser Nørrebro-beboernes hverdagsritualer og er kurateret af fotografen Joachim Ladefoged og gallerist Martin Asbæk.

Men hvorfor kun Nørrebro? Det spørgsmål stillede kulturjournalist Ole Huld Jakobsen fra DR Kunstklub til manden bag Copenhagen Photo Festival, Rasmus Ranum. Hvorfor ikke samle alle danskernes hverdagsritualer og udstille dem på Nørrebro?

Spørgsmålene resulterede i en aftale om, at DR Kunstklub vil indsamle hverdagsritualer fra resten af Danmark (er man fra Nørrebro, må man med andre ord tage lidt væk for at fotografere). De indkomne billeder vil i midten af august blive vurderet af ’2200 Hverdagsritualer’s kuratorer og derefter få deres egen udstilling et sted på Nørrebro.

Vandreudstilling over hele landet

Senere på året vil DR Kunstklub-udstillingen så vandre videre til udstillingssteder over hele landet – i selskab med billederne fra ’2200 Hverdagsritualer’.

”Vi er rigtig glade for samarbejdet med Copenhagen Photo Festival. Vi ser ikke festivalen som en lokal københavner-event, men derimod en stor og vigtig begivenhed, som alle danskere bør tage til hovedstaden for at opleve. At vi så efterfølgende kan vise københavnerne resten af danskernes hverdagsritualer er  bare en ekstra krølle på historien,” siger Ole Huld Jakobsen.

Han oplyser, at der allerede er åbnet for upload af billeder på dr.dk, og at DR allerede har modtaget næsten 100 billeder.

”Vi vil dog meget gerne have mange flere billeder at vælge imellem og ikke mindst ønsker vi stor geografisk spredning. Så vi vil opfordre alle i hele landet til at knipse løs og fortælle venner og familie om muligheden for at få sit foto med på en udstilling. Både erfarne fotografer og ”almindelige mennesker” har chancen,” siger Ole Huld Jakobsen.

Frist til midt i august
DR Kunstklub modtager billeder frem til midten af august, hvor udvælgelsen af værkerne til udstillingen så vil finde sted.

DR Kunstklub er - sammen med DR Læseklubber – en del af afdelingen Kulturpartnere under DR Kultur. DR Kunstklub sætter hver måned fokus på aktuelle udstillllinger, ligesom medlemmerne deltager i kollektive kunstprojekter og andre forskellige arrangementer.

DR Kunstklub har netop særligt fokus på at inddrage brugerne, og hver måned stiller klubben medlemmerne en opgave som reportere ud i kunstens verden.

Man kan uploade sit billede via uploadmodulet hos www.dr.dk/kunst - det direkte link er:http://www.dr.dk/nyheder/kultur/kunstklub/deltag.htm?arkivId=13
Man er også meget velkommen til at maile billedet/billederne til kunst@dr.dk

De indsendte billeder kan man se her: http://www.dr.dk/nyheder/kultur/kunstklub/galleri/forside.htm?gallerinavn=Hverdagsritualer&arkivId=13