TUI Danmark

Seniorer har fået flere penge: Bruger dem på familierejser

Pressemeddelelse   •   Aug 24, 2015 12:08 CEST

Familiegrupper på 8, 10 og 15 personer bliver mere og mere almindeligt på ferien. Et stigende antal seniorer vælger nemlig at bestille rejser sydpå for dem selv og resten af familien. En undersøgelse fra Dansk Erhverv viser, at de ældre over 60 år køber rejser på nettet 3 gange så ofte som de yngre.

Hos Danmarks største rejsebureau Star Tour har man i de seneste 5 år oplevet 30 % vækst i antallet af generationsrejser. Bureauet estimerer på baggrund af branchetal, at det samlede antal rejsende på ferier med 3 generationer i 2015 vil nå op på 70.000.

- Charterferien giver bedsteforældrene en overskuelig måde at samle familien på, hvor man får oplevelser og kan tilbringe tid sammen. Det er typisk bedstemor, der bestiller rejsen, fordi hun selv har været vant til at rejse, og nu vil dele den glæde med børnene og børnebørnene, siger Gorm Pedersen, der er Country Manager for Star Tour i Danmark.

Én af fordelene ved at rejse som en gruppe er, at bedsteforældrene kan stå klar til at passe børnene, mens far og mor tager en afstikker i den lokale ferieby. Derudover vælger flere over halvdelen af de store grupper en all inclusive-pakke, så der på forhånd er styr på budgettet, og familien kan bruge tid sammen ved poolen i stedet for i køkkenet.

Baggrunden for stigningen i generationsrejser er ifølge Star Tour, at danskere over 60 år har flere penge at gøre godt med. Arbejdernes Erhvervsråd vurderer på baggrund af tal fra Danmarks Statistik, at danskere over 60 år er den eneste med en stadigt stigende formue.

- Hvor resten af befolkningens formuer stagnerer, er det omvendt for seniorerne, der faktisk har fået flere penge. Samtidig har den ældre generation fået stærkere helbred, hvilket giver større mulighed for at rejse, siger analysechef Jonas Schytz Juul fra Arbejdernes Erhvervsråd.

Men det kan være en god idé at tage sig sine forholdsregler, når man skal bestille en rejse til en stor gruppe mennesker. For der er nemlig mange faldgrubber at falde i, når hele den pukkelryggede familie skal af sted på tur.

- Hvis man rejser som en stor gruppe, kan man spare både penge og tid ved at forberede sig lidt. Der skal være styr på ting som transport fra lufthavnen til hotellet, for når man lander, er børnenes tålmodighed typisk ved at være sluppet op. Derudover er det helt afgørende, at hotellet giver børnene mulighed for at røre sig og at lege sammen, siger Gorm Pedersen.

Tjekliste når du bestiller generationsrejser

• Tilbyder rejsebureauet grupperabat og andre services?
  • Er der lejlighedstyper, hvor I kan bo flere sammen? Disse bliver booket først og skal bestilles i god tid
  • Er der aktiviteter til børn i flere aldre på hotellet?
  • Kan I få privat transfer til hotellet fra lufthavnen?

Kilder

Arbejdernes Erhvervsråd på baggrund af tal fra Danmarks Statistik
Dansk Erhverv:https://www.danskerhverv.dk/Nyheder/Sider/Aaldre-bruger-flest-penge-p%C3%A5-nettet.aspx

Billeder af familierejserhttp://fritidsresor.citat.se/marketstore/press.jsp?PRESSID=Senior2

Star Tour tilhører TUI Nordic, der med en markedsandel på 20 procent, er den største aktør på det nordiske rejsemarked. Gruppen blev etableret i 1961 og tilbyder charterrejser, fly og krydstogter. Nogle af de mest populære rejsemål er De Kanariske Øer, Thailand, og Tyrkiet. TUI Nordic består af rejsearrangørerne Fritidsresor, Tema, Nazar og WonderCruises, Star Tour i Danmark og Norge, Finnmatkat i Finland og flyselskabet TUIfly Nordic. Gruppen har siden 2000 været en del af verdens førende rejsekoncern TUI Group, der i øjeblikket omfatter mere end 220 brands i 180 lande, otte flyselskaber med mere end 140 fly og 4.800 rejsebureauer i 16 lande. Totalt har TUI Group mere end 30 millioner kunder om året og over 55 000 ansatte i 31 lande.