SE

SEs fiberbredbånd ikke ramt af tøvejr og vandmasser

Pressemeddelelse   •   Feb 01, 2011 13:06 CET

Lige nu står mange tusinde husstande landet over uden adgang til internet og telefoni. Det skyldes, at vand og fugt fra tøvejret er trængt ind i de gamle telefonkabler og har ødelagt signaler til internet, telefoni og tv. I SE glæder man sig over at kunderne med fiberbredbånd ikke oplever samme problem.

Dagspressen har i den seneste tid bragt talrige historier om folks problemer med manglende internet via gamle telefonkabler. Ingen regioner er gået fri. TDC oplyser, at 15.000 bredbåndskunder har været ramt af nedbrud inden for de seneste 14 dage.

I nogle lokalområder er det stort set alle husstande som har mistet forbindelsen til internet. Og hvad værre er. Ventetiden på at få genetableret forbindelsen er nu op til tre uger. Bredbåndskunder med fiberbredbånd går dog imidlertid fri af generne.

- Kunderne vil med SEs fiberbredbånd ikke opleve samme gener pga. tøvejret, som kunder der får bredbånd via de gamle telefonkabler. De ledninger, der bærer fiberbredbånd, består af glastråde der bærer lys og de er fuldstændig upåvirkelig af vand og fugt, i modsætning til de elektriske signaler der løber i telefonkablerne. Dermed er vores kunder sikret mod lignende nedbrud, siger Ole Fruekilde Madsen, entreprisedirektør i SE.

Og tendensen er den samme hos de andre energiselskaber, der udbyder fiberbredbånd. Dansk Energi, som er brancheorganisation for energiselskaberne, har spurgt en række energiselskaber i Jylland, Fyn og på Sjælland om de har oplevet tilsvarende problemer med at levere internet, tv og telefoni på fiberbredbånd. Meldingen er, at ingen selskaber oplever tekniske problemer på fiberbredbånd som følge af tøvejret og de store vandmasser.

- Meldingen om, at de store vandmasser fra tøvejret ikke generer energiselskabernes fiberbredbånd er god, ikke mindst for de mange tusinde kunder landet over, der har fiberbredbånd. Adgang til hurtigt internet er jo for de fleste helt uundværligt. Det er jo hamrende irriterende, at stå uden og skulle vente uger på, at montørerne får fikset fejlen, udtaler Christian Berg, chefkonsulent i Dansk Energi.

For yderligere information kontakt:
Ole Fruekilde Madsen, entreprisedirektør i SE, mobil: 2030 8037
Christian Berg, chefkonsulent i Dansk Energi, mobil: 22 750 411

SE er et af landets største el-selskaber og udbydere af lynhurtigt fibernet. Vi er et moderne og åbent selskab - med kort vej til dig som kunde. Vi er et andelsselskab, så alle der bor i vores forsyningsområde, og har en el-måler fra os, er andelshavere – og dermed medejere af SE. At hovedparten af vores kunder er vores medejere, er et omdrejningspunkt for hele vores tankegang. I stedet for blot at tænke på overskud og profit, kan vi koncentrere os om at skabe en sund forretning til gavn for vores medejere og hele regionen.