Shell Danmark

Shell Eco-marathon – oplev historiens vingesus

Pressemeddelelse   •   Maj 16, 2012 12:05 CEST

Et væddemål indgået i 1939 blev startskud til tre årtier med entusiastiske studerende og innovativ brændstofteknologi. Det 29. Shell Eco-marathon skydes i gang torsdag d. 17. maj i Rotterdam – her kan du opleve historien bag.

I 1939 indgik to Shell-forskere et væddemål af historiske dimensioner. Væddemålet gik på, hvem af de to herrer, som kunne bygge det ultimative brændstoføkonomiske køretøj. Hermed startede de to kombattanter, uden at vide det, en sneboldeffekt, der ruller videre den dag i dag.

For næsten 50 år senere, i 1985 i Frankrig, dannede de to forskeres væddemål grundlaget for præmieren på Shell Eco-marathon. En årlig tilbagevendende kæmpebegivenhed, der lige siden har samlet tusindvis af studerende fra tekniske skoler og universiteter i hele Europa for at løfte den historiske arv: Byg en bil og kør længst muligt på, hvad der svarer til en liter benzin.

Rekord på rekord

Siden det første løb i Frankrig har studerende med kreative og innovative bud på hyper-brændstoføkonomiske biler sat utallige og utrolige rekorder. Senest ved Shell Eco-marathon 2011 på Lausitzring ved Dresden i Tyskland. Her satte et hold ingeniørstuderende fra La Joliverie i Frankrig ny rekord med 3.688 km på en liter benzin.

I år deltager to hold studerende fra Danmark i konkurrencen. DTU er med for niende gang med en bil, der kører på 2. generations bioethanol, mens Aalborg Universitet deltager for 4. gang med en brintbil.

Klik på linket for at opleve den arv, som Shell Eco-marathon 2012 løfter, når det i år går løs på den nye gadebane i Rotterdam. www.youtube.com/watch?v=2ImSHgBn2kA

OM SHELL

Shell beskæftiger cirka 450 medarbejdere i Danmark fordelt på hovedkontoret i Ørestaden og raffinaderiet i Fredericia. Hertil kommer godt 2.500 ansatte på Shells servicestationer.

Shells raffinaderi i Fredericia er et af to raffinaderier i Danmark. Her omdannes råolien fra Shells aktiviteter i den danske del af Nordsøen til flydende gas, jetbrændstof, benzin, diesel, petroleum og fyringsolie.

Der er 314 Shell servicestationer i Danmark, heraf 63 Shell/7-Eleven, 65 forhandlerejede, 131 forpagterdrevne og 55 ubemandede Shell Express stationer. Shell tilbyder en bred vifte af brændstoffer - fra 99 oktan Shell V-Power over Shell FuelSave Blyfri 95, Shell 92 oktan til Shell Diesel Extra.

På verdensplan beskæftiger Shell cirka 90.000 medarbejdere i 80 lande. Her er selskabet involveret i bl.a. olie- og gasudvinding, produktion og salg af benzin og diesel samt udvikling af biobrændsel og flydende naturgas. I alt har Shell 43.000 servicestationer i verden og sælger cirka 145 mia. liter brændstof om året. Læs mere på www.shell.com.