Codan Forsikring

Sikkerhed før stormen

Pressemeddelelse   •   Dec 04, 2013 13:24 CET

Meteorologerne varsler endnu en storm over Danmark. Codan Forsikring opfordrer danskerne til at være opmærksomme på de lokale vejrmeldinger og tage en række forholdsregler før stormen.

Der er fortsat usikkerhed om, hvor voldsomt stormen rammer de enkelte områder. Det er derfor en god ide at holde øje med den lokale vejrudsigt, eksempelvis via Codans SMS-service, der sender et varsel, når stormen er på vej til et lokalområde. Det giver et forspring til at gå hus og have igennem, så skaderne kan begrænses. Tilmelding til vejrtjenesten foregår ved at sende en SMS med teksten UVEJR til 1919 eller udfylde formularen på Codan.dk/sms.

”Efter stormen i slutningen af oktober gennemførte vi en undersøgelse blandt brugerne af Codans gratis sms-vejrvarsling, der giver gode råd til, hvordan man forebygger skader. Undersøgelsen viste, at 80% af brugerne benytter varslingen til at sikre deres hjem, inden uvejret rammer. Det er meget positivt at se, at så mange boligejere er opmærksomme på at forebygge vejrskader,” siger Peter Hupfeld, nordisk skadedirektør hos Codan.

Før stormen tager til

Forud for stormen opfordrer Codan boligejere til at være opmærksomme på følgende:

·  Sørg for, at alle låger, porte, døre og vinduer er lukkede

·  Fjern løse genstande uden for huset, for eksempel parasoller og havemøbler. Det, der ikke kan fjernes, kan måske bindes sammen og fæstnes til hus, garage eller træer

·  Fjern trampolindugen – eller vend trampolinen om

·  Knækkede eller visne grene, der endnu ikke er faldet ned, bør fjernes, hvis de er til fare for personer, bil eller hus

·  Er der bygninger under opførelse eller større udvendigt reparationsarbejde i gang:

o  fastgør presenninger og/eller kraftige net

o  fastgør stilladser

o  afstiv byggematerialer, der kan vælte

o  afstiv nyopførte konstruktioner, der bliver påvirket af vinden

·  Lav en aftale med naboerne om hjælp, hvis du ikke er hjemme

Der er flere gode råd og videoer om sikring af hus og ejendomme på Codan.dk http://www1.codan.dk/forsikringer-privat/onlinekundeservice/forebygskader/pages/storm.aspx

”Codan øger bemandingen på telefonerne, så vi er klar til at håndtere de mange opkald fra vores kunder, som vi typisk får i forbindelse med de ekstreme vejrsituationer. Hvis man får mindre skader som følge af stormen, kan man med fordel benytte internettet til at anmelde sagen,” forklarer Peter Hupfeld.

Hvis uheldet er ude

·  Kontakt forsikringsselskabet hurtigst muligt. Sørg for at have policenummer parat.

·  Tag kontakt over nettet, hvis det er mindre skader. Ring, hvis skaderne er store og alvorlige. På den måde er du med til at sikre, at dem der er hårdt ramt kan komme igennem til en servicemedarbejder

·  Anmeld skader på huset til husforsikringen og skader på indbo til indboforsikring

·  Gør, hvad du kan, for at begrænse skaderne. Dæk ituslåede vinduer til med træplader, plastik eller andet materiale, der kan holde vind og regn ude

·  Er der udsigt til nedbør, så flyt de indbogenstande, der er umiddelbart under huller i taget, så de ikke bliver vandskadede. Det, der ikke kan flyttes, bør dækkes med plastik. Det gælder også tæpper og trægulve

·  Er der strømsvigt, så tjek køleskab og fryser. Flyt eventuelt varer over til venner og bekendte, der har strøm. De fleste frysere kan klare et strømsvigt på en del timer, uden det går ud over indholdet. Tjek eventuelt brugsanvisningen

·  Tag fotografier eller videofilm det, der er ødelagt

Fakta om Codans gratis SMS-varsling:

·  Tilmeld dig vejr-tjenesten ved at sende en SMS med teksten UVEJR til 1919 eller ved at udfylde formularen på Codan.dk/sms og opgive mobiltelefonnummer og adresse.

·  Er der en risiko for, at ekstreme vejrforhold vil ramme det postnummer, du har tilmeldt dig, får du en SMS, der oplyser om, hvor varslingen gælder, og hvornår det er forventet, at det voldsomme vejr vil ramme.

·  Du kan registrere lige så mange adresser, du ønsker, så du også har mulighed for at sikre sommerhus, båd mv.

·  Du vil kunne blive varslet om ekstremt vejr i op til 24 timer, før det indtræffer. Varslingen omfatter følgende vejrforhold:

o  Skybrud (10 mm regn på 10 min. eller 15 mm regn på 30 min)

o  Vindstød af stormstyrke og derover (>24,5 m/s)

o  Kraftige vindstød i sommerhalvåret (>20,8 m/s)

For yderligere oplysninger, kontakt venligst:

Codan Forsikring A/S
Mads Houe, presseansvarlig
Email: mdq@codan.dk

Om Codan Forsikring

Codan Forsikring er Danmarks tredjestørste forsikringsselskab og har knap 340.000 danske husstande og godt 50.000 små og store virksomheder som kunder. Codan Forsikring er en del af Codan-koncernen, der bl.a. ejer det svenske forsikringsselskab Trygg-Hansa. Codan-koncernen er i dag 100 % ejet af den britiske forsikringskoncern RSA. Dermed er Codan en del af et af verdens største forsikringsselskaber med 22.000 medarbejdere. Læs mere om Codan på http://www.codan.dk/.