Copenhagen Business School

Skal osten være fransk eller dansk?

Pressemeddelelse   •   Nov 17, 2011 17:00 CET

Især folk med lav indkomst, ældre og kvinder er patriotiske i deres valg af produkter

Det er ligetil, når man som dansker står i supermarkedet og skal købe mælk. Udvalget er næsten udelukkende dansk. Anderledes er det, når der står ost på indkøbssedlen. Her er udvalget langt større, og som forbrugere skal vi træffe et valg – skal osten fx være fransk eller dansk?Hvad der ender i indkøbskurven afhænger af smag og behag, men ny forskning viser, at en helt tredje faktor har indflydelse, når de vestlige forbrugere skal vælge. Nemlig patriotisme.

Tag stilling til nationalfølelsen i markedsføringen

Adjunkt Alexander Josiassen fra CBS er en af forskerne bag undersøgelsen, og han mener, at flere virksomheder kunne anvende den viden i deres markedsføring af produkter.Han nævner øllen Budweiser som et eksempel på et produkt, der i USA bliver markedsført ud fra en bevidst patriotisk profil.
- Budweiser markedsfører sig bevidst i forhold til lavindkomster og til de patriotiske segmenter. Man kan dermed også sige, at de i deres markedsføring bevidst distancerer sig fra unge, velbeslåede forbrugere, men i lyset af vores undersøgelse virker det som et fornuftigt valg, siger Alexander Josiassen.

Den patriotiske forbruger er en ældre kvinde med lav indkomst

Undersøgelsen peger på, at det specielt er folk med lav indkomst, ældre og kvinder, der vægter patriotiske hensyn, når de køber ind. Er man derimod en ung mand med høj indkomst, er der kun en lille sandsynlighed for, at man skeler til produktets hjemland, inden det ryger i kurven.Alexander Josiassen slår fast, at man ikke nødvendigvis er en patriotisk forbruger, bare fordi man køber danske varer.
- Den patriotiske forbruger inkluderer nogle følelsesmæssige og moralske kriterier i sit valg af varer. Det handler om, at man som dansk forbruger vil værne om danskheden og danske interesser, og derfor køber man danskproducerede varer, forklarer Alexander Josiassen. - Men det hører med, at man sagtens kan købe danske varer uden at være specielt patriotisk. Hvis man som forbruger primært kigger på varens kvalitet og dermed det, der hedder ’country of origin’, er ens købekriterier mere rationelt funderede. Og det er ikke patriotisme. For eksempel vil nogle forbrugere foretrække danskproduceret bacon – ikke af patriotiske grunde – men fordi man forbinder dansk bacon med kvalitet.

Læs hele historien i nyehdsbrevet Insights@CBS.

Kontaktperson: Adjunkt Alexander Josiassen, aj.marktg@cbs.dk, tlf: 3815 2159 - Journalist Lonnie Høgh, tlf: 2751 7034