Halfdan Timm ApS

Skjult reklame kommer til at gøre ondt på danske bloggere

Pressemeddelelse   •   Maj 30, 2014 14:25 CEST

Blogging har udviklet sig til et enormt medie i Danmark og en del danske bloggere har gjort det til en levevej at skrive stolpe op og ned om deres liv.

De største danske bloggere har en direkte linje ud til mange tusinde især unge danskere. Og det er en linje, der er penge værd.

Det udnytter danske virksomheder ved at sponsorere gaver til bloggerne mod markedsføring. Men det vises ikke tydeligt i bloggernes indlæg på bloggen og derved er der tale om skjult reklame. Det er ikke tilladt at lave skjult markedsføring i Danmark og både bloggerne og virksomhederne kan komme i klemme og få bøder efter markedsføringsloven.

Og det er kun det ene problem ved, at de danske bloggere får e-cigaretter, gadgets og mange andre gode ting af danske virksomheder.

Det andet er, at der er tale om skattepligtige gaver, og at bloggerne kan risikere at blive mødt med store krav fra SKAT efter at have modtaget gratis gaver. Bloggerne er nødt til at nægte modtagelse af gaverne, såfremt de ikke vil risikere at blive beskattet af dem.

I 2013 blev en ung norsk blogger ramt af et skattekrav på flere hundrede tusinde kroner for de gaver, hun i medfør af sin blog havde modtaget. Ingen sådanne sager er endnu rejst i Danmark, men det er blot et spørgsmål om tid, spørger man danskere inden for branchen – fx Jesper Hvejsel, der har stiftet virksomheden Made4men, der har overvejet at bruge bloggere som medie:

”Bloggermediet er ungt og har mange muligheder, men der er også mange uopklarede elementer, der gør det til lidt af en risikofyldt affære” fortæller han.

Mange danske bloggere har samlet sig i netværk som BloggersDelight, mens endnu flere blot har deres blog uafhængigt af netværk og partnere. De sidste kan derfor selv bestemme, om de ønsker at modtage gaver eller ej, mens der inde i de store danske netværk er grænser for, hvornår man gratis må modtage noget – og hvornår netværket skal modtage en betaling herfor.

Halfdan Timm ApS beskæftiger sig med online markedsføring, herunder PR.