LO - Landsorganisationen i Danmark

Skrøbeligt opsving må ikke spoleres

Pressemeddelelse   •   Okt 27, 2010 10:36 CEST

Jeg er enig med vismændene i, at der er udsigt til et skrøbeligt opsving. Men netop fordi opsvinget er skrøbeligt, er det helt uforståeligt, at vismændene bakker op om regeringens økonomiske stramninger, siger Harald Børsting.

– Jeg er enig med vismændene i, at der er udsigt til et skrøbeligt opsving med mulighed for at sætte en stopper for de sidste års stigende arbejdsløshed og massive tab af job.

Men netop fordi opsvinget er skrøbeligt, er det helt uforståeligt for mig, at vismændene bakker op om regeringens finanspolitiske stramninger, som desværre risikerer at ødelægge udviklingen, siger LO’s formand Harald Børsting i en kommentar til De Økonomiske Vismænds oplæg til mødet i dag i Det Økonomisk Råd.

– For eksempel er det aldeles ødelæggende at lægge låg på de offentlige investeringer. Tværtimod skal det offentlige være med til at skubbe opsvinget i gang, så vi kan få skabt nogle arbejdspladser. Vi har 166.000 arbejdsløse og aktiverede. Samtidig er langtidsarbejdsløsheden eksploderet inden for det seneste år. Derfor har vi brug for offentlige investeringer både i år og næste år, fx i form af fremrykning af investeringer i infrastrukturen.

– I forhold til produktivitetsudviklingen er det indlysende, at Danmark har brug for vækst og fremgang. Også i de kommende år. Vismandsrapporten dokumenterer, at lavere selskabsskatter ikke er vejen frem. Tværtimod peger vismændene på behovet for en højtuddannet og fleksibel arbejdsstyrke, en veludbygget infrastruktur og en tilstrækkelig stor, national grundforskning. Disse synspunkter er jeg helt enig i, og netop derfor er det stærkt bekymrende, at der i øjeblikket skæres ned på uddannelsesindsatsen i dette land.

Anette Bindslev

LO - Landsorganisationen i Danmark